Pirelli P Zero Nero GT - nytt prestandadäck med ökad livslängd

En ny serie prestandadäck för snabba sport- och touringbilar lanseras nu av Pirelli. P Zero Nero GT har genomgått en ordentlig utvecklingskur på bara fem månader. Däcket har fått ännu bättre egenskaper på vägen, ökat livslängden med 20 % och levereras nu i elva nya dimensioner för 17, 18 och 19 tum.

Pirellis nya premiumdäck P Zero Nero GT är en utveckling av storsäljaren P Zero Nero, som hyllats för mycket fina vägegenskaper, lång livslängd och ett gynnsamt pris. I den nya Gran Turismo-serien har Pirelli använt nya avancerade gummimaterial, ändrat mönsterstruktur och ökat kontaktytan mellan däck och väg. De har därmed skapat ett däck med sitt DNA i motorsport, men som förbättrat sin livslängd avsevärt, det kan köras 20 % längre än föregångaren.

P Zero Nero GT är ett så kallat Ultra High Performance-däck som är avsett att säljas på eftermarknaden till snabba sport- och touringbilar med mellanstora- och stora motorer. Det betyder att det precis som tidigare har extra bra prestanda, körglädje och säkerhet förutom sin längre livslängd.

Livslängden i Pirelli P Zero Nero GT har förbättrats med en femtedel genom att dels använda en ny gummiblandning med silicainnehåll och dels ändra däckstrukturen. Det har gett däcket en ny karaktär som passar väl för moderna prestandabilar.

Karaktären visar sig I form av nya och säkrare köregenskaper, bättre stabilitet och väghållning liksom att däcket bromsar in snabbare på torr väg. P Zero Nero GT behåller sin körkomfort och sin låga yttre ljudnivå under hela sin livslängd.

Samtidigt som däcket gavs bättre köregenskaper och livslängd tog Pirellis R&D-avdelning fram elva nya dimensioner vilket gör att P Zero Nero GT nu kan levereras i 60 olika storlekar till prestandabilar med 17, 18 och 19-tumsfälgar. Det passar med andra ord bilar med lite starkare motorer i B, C och ända upp till E-segmentet.

Eller ännu tydligare, det används lika bra på en Volkswagen Polo och Golf eller Audi A3 som på mellanstora bilar som VW Passat, Opel Insignia, Volvo S60 och Mercedes C Class. Men P Zero Nero GT används i stor utsträckning även på bilar som t ex Audi A6t och Mercedes E Class.

• Motorsport

• miljödäck