PZero Velo för din racercykel – vilket däck passar dig?

Snart är våren här och många cyklister börjar se över sin utrustning inför att åter kunna ge sig ut på vägarna.

Efter ett uppehåll på lite mer än 100 år är Pirelli tillbaka i cyklingen. Förra hösten lanserade Pirelli cykeldäckserien PZero Velo, tre olika däck med teknik och design inspirerad av Formel 1 och roadracingtävlingen World SSP.

PZero Velo-däcken bygger på en unik och patenterad blandning av silica-molekyler, kallad SmartNet Silica. Blandningen bidrar bland annat till lägre rullmotstånd och är framtagen av samma ingenjörer som utvecklar PZero-däcken som används i Formel 1.

Olika däck för olika behov

De flesta cyklister önskar sig lätta och hållbara däck med minimal punkteringsrisk och optimalt grepp på olika typer av underlag. Samtidigt innebär olika förutsättningar också olika behov när det kommer till vad ett däck ska prestera. Därför finns PZero Velo i tre olika versioner: PZero Velo (silver), PZero Velo TT (röd) och PZero Velo 4S (blå).

PZero Velo (silver) är det mest allsidiga av de tre däcken. Det passar både för träning och tävling i olika väder. Det blixtformade däckmönstret är inspirerat av Pirellis motorcykeldäck Diablo Supercorsa. Däcket finns i storlekarna 23mm (195 gram), 25mm (210 gram) och 28mm (230 gram).

PZero Velo TT (röd) är det lättaste av däcken, med minst rullmotstånd. Det lämpar sig perfekt för den som vill slå sina rekordtider under den varmare tiden på året och finns i storleken 23mm (165 gram).

PZero Velo 4S (blå) är framtaget för att vara ett däck som klarar av alla årstider, inklusive mer extremt väder. Det påminner närmast om silver-däcket, men har ett djupare och kraftigare däckmönster. För den som inte låter sig hejdas av några väderförhållanden eller underlag är PZero Velo 4S det rätta valet. Däcket finns i storlekarna 23mm (205 gram), 25mm (220 gram) och 28mm (250 gram).

Läs mer om Pirellis cykeldäck här.

• Övriga sporter