Webber i pole position efter kvalet till Storbritanniens GP

Red Bulls Mark Webber körde till sig sin andra pole position i år i kvalet till Storbritanniens GP. Webber använde de gula, mjuka Pirelli PZero i en kvalificering som kännetecknades av skiftande väderförhållanden.

Pirellis motorsportchef Paul Hembery kommenterade kvalet så här:

"Det bev en fascinerande fortsättning på en helg med extremt svårbedömda förhållanden. Väderförändringarna gjorde att teamen hade väldigt lite körtid på torrt underlag före kvalet, och när det sedan var dags att sätta en snabb tid var förarna tvungna att göra detta under kort tid. Det här gjorde att pressen var stor på team och förare till sista sekunden på kvalet.

Till slut visade det sig att Webber var den som bäst utnyttjade däcken i rätt ögonblick, och detta är också nyckeln till framgång under racet. Väderutsikterna talar om torra förhållanden inför söndagen, men man vet aldrig vad som kan hända. Teamen har dessutom väldigt lite data om hur våra PZero gul/soft och silver/hard kommer fungera under raceförhållanden här på Silverstone. Strategierna kommer bli väldigt viktiga och det här kan ge förare som Di Resta och Maldonado chans att utnyttja sina fina kvalprestationer."

Läs mer i bifogade pressrelease på engelska.

• storbritanniens gp 2011

Pirelli är världens femte största däckstillverkare sett till försäljning och har idag 20 tillverkningsanläggningar på fyra kontinenter. Idag arbetar vi i över 160 länder världen över.

Våra premiumdäck originalmonteras på bilar som Ferrari, Maserati, Lamborghini, Bentley, Aston Martin, Porsche, BMW, Mercedes och Audi. Vi har även en stor marknadsandel bland volymtillverkare som Peugeot, Toyota, Fiat och GM.Pirelli är en av de ledande tillverkarna inom utvecklingen av däck med låg miljöpåverkan, dvs lägre rullmotstånd, mindre buller och större andel organiska material i konstruktionen. Allt med bibehållen prestanda: optimalt väggrepp, kort bromssträcka, låg ljudnivå och hög komfort.

Pirelli Tyre Nordic med huvudkontor i Bromma, Stockholm  förser bilfabrikanter och däckhandlare i Sverige, Norge och Finland med däck via sitt huvudlager i Jönköping. Sedan några år har man byggt upp ett eget nätverk av återförsäljare, Pirelli Points, med ett tjugotal oberoende däckhandlare runt om i Sverige. Målet är att inom tre år öka kedjan till 50 st och inom 10 år vara en av de större däcksdistributörerna på den svenska marknaden.