Porsche inleder samarbete med Race Of Champions – Inviger ny era på Pite Havsbad 2022

Porsche Sverige inleder ett långtgående samarbete med arrangören av Race Of Champions och finns på så vis med från starten när ROC inviger en ny era på Pite Havsbad i början av nästa år.

I början av nästa år blir Pite Havsbad ny hemmaarena för ROC och sommarvarma banor av asfalt och grus i världsmetropoler som London, Mexico City, Beijing och Miami, byts ut mot en förarutmaning i form av en gnistrande kall isracingbana på det djupfrysta havet.
– Race Of Champions är ett racingevent i världsklass. Vi ser fram emot ett innehållsrikt samarbete där Porsche är med och utvecklar såväl nya tävlingsmoment som upplevelserna runt omkring arenan. Med ett bredare modellprogram och bilar som helelektriska Porsche Taycan Cross Turismo riktar sig Porsche mot nya målgrupper och människor som njuter av en aktiv livsstil, säger Raine Wermelin, Direktör, Porsche Sverige.

Porsche blir Official Car
Porsche är Official Car under Race Of Champions och tillhandahåller en exklusiv shuttle-service för tävlande och inbjudna gäster. Bilflottan som används för Official Car består till 100 procent av laddbara bilmodeller. Exempelvis de helelektriska sportbilarna Taycan och Taycan Cross Turismo, samt plug-in hybriderna Cayenne E-Hybrid och Panamera E-Hybrid.
– Det är väldigt spännande att en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare är med och utvecklar arrangemanget. Det kommer med största sannolikhet bli en upplevelse utöver det vanliga för såväl åskådare och de världsstjärnor som deltar i tävlingen, säger Tobias Lindfors, ordförande och ägare Pite Havsbad Group.

Ett samarbete för en hållbar framtid
En ny helhetssyn kring hållbarhet kommer att genomsyra hela arrangemanget och samarbetet ligger helt i linje med arrangörernas strategi.
– Porsche och Race Of Champions är en perfekt kombination och vi ser fram mot att bygga ett långsiktigt samarbete tillsammans. Porsches satsning på elektrifiering ligger helt i linje med vår strategi. I initiativet ”Champions on the road to sustainable transformation” samlar vi branschledare i syfte att skapa en positiv inverkan på miljö och klimat, säger Fredrik Johnsson, President, Race Of Champions.

I början av 2022 startar en ny era på Pite Havsbad och arrangörerna har högt uppställda mål för att göra Race Of Champions till ett helt igenom hållbart evenemang.
– Vi tillhör en region som ligger i framkant inom den gröna omställningen och vi vill att även att alla våra evenemang ska präglas av och ta ansvar för miljö- och hållbarhetsfrågor. Att 95% av Pite Havsbad värms upp av spillvärme är något vi är väldigt stolta över, men självklart jobbar vi fortsatt med att utveckla dessa frågor ytterligare, säger Tobias Lindfors.

Kontaktpersoner:
Fredrik Johnsson, President, Race Of Champions
info@raceofchampions.com

Tobias Lindfors, Ordförande och ägare Pite Havsbad Group
tfn +4670-343 42 32, tobias.lindfors@pitehavsbad.se

Kristoffer Lundström, VD och delägare Pite Havsbad Group
tfn +4670-305 13 23, kristoffer@pitehavsbad.se

Om Race Of Champions:
Race Of Champions (ROC) är en av de största tävlingarna inom global motorsport. I 30 år har det gett publiken och legendariska mästare från Formel 1, Le Mans, Nascar, IndyCar, Rally och Rallycross VM en unik tävlingsupplevelse som är utformad för att jämna ut spelplanen så bara förarnas skicklighet bakom ratten avgör vem som vinner och krönas till ”Mästarnas Mästare”.

Under sina tre decennier har evenemanget varit en tävlingsarena för europeiska legender som Michael Schumacher, Tom Kristensen, Sebastian Vettel, Sébastien Loeb, Petter Solberg, Mattias Ekström, Colin McRae, David Coulthard, Marcus Grönholm och Jenson Button; tillsammans med andra internationella mästare som Jimmie Johnson, Kurt och Kyle Busch och Jeff Gordon från NASCAR; Ryan Hunter-Reay och Josef Newgarden från IndyCar; Travis Pastrana från X Games samt Indy 500 mästarna Ryan Hunter-Reay, Juan-Pablo Montoya och Helio Castroneves.
www.raceofchampions.com

Om Pite Havsbad:
Pite Havsbad är Nordens största anläggning för turism, nöjen och konferens. Oavsett om du söker avkoppling, nöjen, aktiviteter, njutning eller givande möten hittar du möjligheterna här året runt.
www.pitehavsbad.se

• porsche
  • roc
  • race of champions