Sommaren 2022 genomfördes en tidig dialog om Öjebyns fortsatta utveckling.    Illustration: Piteå kommun
Sommaren 2022 genomfördes en tidig dialog om Öjebyns fortsatta utveckling. Illustration: Piteå kommun

Vårt framtida Öjebyn – resultat dialog FÖP Öjebyn

Arbetet är påbörjat med en fördjupad översiktsplan (FÖP) för Öjebyn. Under vår och sommar 2022 genomfördes ett antal dialoger där resultatet är ett viktigt underlag i arbetet med att peka ut riktningen för fortsatt utveckling av Öjebyn. Här hittar du resultat och sammanställning från genomförda dialoger.

Under april och maj 2022 har Piteå kommun genomfört dialoger för att få in allmänhetens synpunkter inför det fortsatta arbetet med Fördjupad översiktsplan för Öjebyn, där målbilden är "blandstad" som ska främja en hållbar utveckling. FÖP Öjebyn är en del i Piteå kommuns översiktsplanering, följ länk nedan för att läsa mer om översiktsplanering.

Dialoger med flera målgrupper
Medborgardialogen har bestått av öppna möten på Storstrand samt drop in-dialoger på Öjatorget under sommaren 2022. Både förtroendevalda och tjänstemän har funnits på plats för att samtala med besökarna och erbjuda dem möjlighet att lämna synpunkter och förslag via en digital plattform.

- Mötena med medborgarna hade en härlig dynamik - det fanns ett stor engagemang och lust att ta vara på både mindre och större områden inne i områden men också helt nya. Samtidigt finns det en acceptans för de planlagda verksamhetsytorna - det tyckte jag var slående, säger Brith Fäldt, ordförande samhällsbyggnadsnämnden som medverkade vid samtliga dialogtillfällen.

En dialog med barn och unga genomfördes under maj. Då besökte tjänstepersoner låg-, mellan- och högstadieklasser för att ge eleverna chansen att tycka till om hur de tycker att Öjebyn är att bo och leva i just nu likväl som vad de tycker skulle göra Öjebyn ännu bättre. Totalt deltog 107 barn i årskurserna 2, 6 och 9 på skolor i Öjebyn.

Under våren och sommaren har också dialoger genomförts med bolag och verksamheter i Öjebyn.

Allmänheten även kunna ta del av information och lämna synpunkter, idéer och förslag via kommunens webbsida.

Några synpunkter
Det har kommit in många tankar, idéer och synpunkter i den tidiga dialogen. Några exempel:

• Låt framtida utveckling främjas genom åtgärder som först och främst stärker befintliga kvaliteter.
  • Naturen i Öjebyn har varit ett viktigt tema i dialogerna, önskemål om att befintliga gröna områden värnas och att anläggandet av Norrbotniabanan inte ska begränsa tillgången till viktiga rekreationsområden som Lomtjärn och Grisberget.
  • Vattnet – älven är en av de stora kvaliteter i Öjebyn. Många synpunkter har framförtsom att öka tillgängligheten till älven och de älvnära områdena.
  • Storstrandspromenaden är ett viktigt område - något av en gömd pärla som borde lyftas fram mer.
  • I och med den gemensamma målbilden att Öjebyn bör växa behöver utbudet av samhällsservice också växa.
  • Barnen framförde synpunkter bland annat kring utökade bussturer och fler aktiviteter att göra i Öjebyn.
  • Många tycker att det är viktigt att fortsätta satsa på och utveckla skolan.

Sammantaget gav dialogerna en rad förslag och rekommendationer för bland annat framtida bebyggelse, utvecklat näringsliv och förstärkta möjligheter för rekreation.

Kompletta dialogsammanställning med inkomna åsikter och åsikterna i sin helhet finns på webben, se länk. Medborgarnas förslag och synpunkter har behandlats var för sig och samma medborgare har kunnat lämna obegränsat antal åsikter.

Under 2019 genomförde en dialog i Öjebyn inom ramen för Solanderprojektet (då kallat Fördjupad översiktsplan Öjebyn etapp 1), sammanställning av resultat finns publicerade på webben, se länk.

Samma år genomfördes också en dialog inom ramen för Unga kommunutvecklare, där ferieungdomar var ute och inspirerade medborgare - inte minst unga - att tycka till om aktuella frågor.

Fortsatt arbete
Inkomna synpunkter kommer nu att användas som underlag i det fortsatta arbetet med FÖP Öjebyn. Nästa steg i processen är att förslag till samrådshandlingen ska färdigställas för att sedan gå ut på samråd. Då får allmänheten återigen chansen att komma med synpunkter på förslaget och därigenom möjlighet att påverka utvecklingen.

Kontakt
Elin Lundgren, samhällsutvecklare Samhällsbyggnad, telefon 0911-69 61 88, e-post elin.lundgren@pitea.se
Brith Fäldt, ordf. samhällsbyggnadsnämnden, telefon 070- 34 66 491, e-post brith.faldt@pitea.se