Hinder i OCR-bana i Karlshamn.

Dans- och musikskolan fredas och ungdomsgård ska utredas – beslut i kommunfullmäktige idag

Pengar till hinderbana på Strömbacka strand, utredning om behovet av ungdomsgård, ett engångsbelopp för att hålla Musik- och dansskolans verksamheter igång under året samt godkända årsredovisningar var några av ärendena under dagens sammanträde i kommunfullmäktige.

Idag beslutade kommunfullmäktige att bevilja 1,3 miljoner kronor i en engångssumma för att freda Musik- och dansskolan under 2023.

- Dans- och musikskolan är en viktig grund för att Piteå ska vara en kommun med ett rikt kulturliv, där våra barn får en bredd av utbud på fritiden och kanske får ett intresse som räcker livet ut. För att kunna säkerställa en god verksamhet valde vi idag att bevilja 1,3 miljoner kronor under 2023 för att kunna hålla verksamheten igång, säger Kata Nilsson (S), kommunstyrelsens vice ordförande.

Under fullmäktigemötet fick också ett Piteförslag om ungdomsgård politiskt stöd. I förslaget framgår avsaknad av sysselsättning för de som inte sportar eller spelar musik, att många unga hänger på stan vilket stör boende i centrala staden.

"Det finns alltså ett stort behov av att skapa en trygg mötesplats för unga i Piteå, och det bästa skulle vara om man startade en ungdomsgård. Det skulle minska tristessen som vi unga upplever och andra skulle inte störas lika mycket av ljudnivåerna som är om kvällarna idag. Det skulle förbättra tillvaron för både de unga och gamla i Piteå!", går att läsa i det inskickade Piteförslaget.

Kommunfullmäktige gav Kultur- och fritidsnämnden uppdraget att utreda och ta fram förslag på hur ungdomarnas behov av mötesplatser kan mötas. Utredningen ska återredovisas till Kommunfullmäktige under 2023.

- Förslaget är intressant och tillgången på ungdomsgårdar i olika former har varierat över tid. Vi har länge jobbat med en modell som byggt på ungdomarnas egna engagemang och vi kan konstatera att det inte går att behandla alla ungdomar som en enhetlig grupp, utan intressen och behov varierar. Därför bör kommunen se över hur vi kan möta våra ungdomars behov av mötesplatser, säger Kata Nilsson.

Hinderbana på Strömbacka strand – positivt för skolan

Ett annat ärende som var upp under dagens möte var kommunala medel till en hinderbana (även kallat OCR-bana, Obstacle Course Racing) på Strömbacka strand. Redan 2021 beviljade kommunen investeringsmedel för Hälsofrämjande skola, där banan var en av flera satsningar.

Ambitionen är en bana av hög klass som möjliggör både tävling och träning. Kommunens målsättning är att banan kan väcka intresse för nya motionsformer både i skolan och på fritiden, samt att öka elevernas rörelse och bidra till en bättre hälsa.

Piteå kommun är delfinansiär tillsammans med bland annat Allmänna arvsfonden och Sparbanken Nord för satsningen som har en total budget på knappt 1,9 miljoner kronor. Det är föreningen Pite Runners som driver projektet och kommer stå som ägare till banan i minst tio är.

Under dagens möte fattades beslutet att 619 tkr av Barn- och utbildningsnämndens investeringsmedel för Hälsofrämjande skola omvandlas till driftmedel.

- Vi har redan avsatt medel för den här satsningen, så dagens beslut möjliggör att ta nästa steg för de som driver projektet. Det finns inte så många OCR-banor norr om Stockholm, så den nya banan kommer att sätta Piteå på kartan inom ännu ett område, säger Hans Ölund, ordförande Barn- och utbildningsnämnden.

Fler beslut under mötet

Ett enigt fullmäktige beslutade utöver detta att Norrstrands fotbollshallen ska vara uppmonterad tillsvidare på nuvarande plats, en fråga som rapporterats om tidigare. Alternativa lösningar för en ny fotbollshall ska utredas i god tid innan övertryckshallens kvarstående ekonomiska- och funktionella livslängd uppnåtts.

Fullmäktige godkände årsredovisningarna för kommunen och dess bolag och samtliga nämnder och styrelser beviljades ansvarsfrihet, och man antog riktlinjer inför budget och verksamhetsplanering inför kommande år.

- Nu när vi antagit riktlinjerna börjar arbetet med den budget som ska tas till sommaren. Våra offensiva ambitioner vad gäller befolkningsökningen i kombination med att skapa ett hållbart Piteå med medborgaren i centrum står fast, säger Patric Lundström, kommunstyrelsens ordförande.

Mötet fastställde också ledamöter i en rad bolag, beslut som bordlades från föregående kommunfullmäktige på grund av den olycka Majvor Sjölund (C) tyvärr råkat ut för. Valen innebär att Patric Lundström valdes till ordförande i Piteå Näringsfastigheter och tillhörande dotterbolag. Anton Li Nilsson går in som vice ordförande.

Patric Lundström

Kommunalråd Piteå kommun (S) Piteå kommun 0911-69 60 02 Pitea.se Kommunstyrelsen
Kata Nilsson

Kommunalråd, v-ordf. kommunstyrelsen (S) Piteå kommun 0911-69 60 02 Pitea.se Kommunstyrelsen