Det var en enig kommunstyrelse som med hänsyn till rådande pandemiläge tog beslut om ett digitalt firande.

Digitalt jubileumsfirande på Piteås födelsedag

Kommunstyrelsen i Piteå beslutade i måndags att genomföra firandet av Piteås 400-årsdag digitalt. Det var efter en föredragning av Roger Norén, ansvarig för planerandet och genomförandet av 12 maj-firandet, som kommunstyrelsen beslutade att genomföra dagen utifrån den digitala planen.

Det var en enig kommunstyrelse som med hänsyn till rådande pandemiläge tog beslut om att inte samla tusentals Pitebor med avslutande paltkalas som ursprungligen planerades.

- Vi har varit förberedda och planerat utifrån detta under hösten så beslutet är ingen överraskning utan mer en bekräftelse på vad vi redan förberett oss på, säger Roger Norén, konserthuschef Studio Acusticum. Att genomföra det största paltkalaset någonsin och göra det digitalt, det kommer att bli väldigt spännande, fortsätter Norén.

- Det är självklart jättetråkigt att vi inte kan samlas och fira vår födelsedag tillsammans rent fysiskt. Vi kommer att göra allt vad vi kan för att skapa en stämning av gemenskap trots detta och kanske det här gör att vi i slutändan kommer ännu närmare varandra, menar Per Lenndin, projektledare för Piteå 400 år, Piteå kommun.

Axplock ur programplaneringen

"Du är en del av Piteås 400-åriga historia och tillsammans skapar vi kalaset!" Under den parollen går förberedelserna vidare och här följer några axplock ur vad som väntas den 12 maj 2021:

Uppesittarkväll och digital middag – Pitebor ska bjudas på pitepalt som ätes hemma, till middagen sänds ett program från Studio Acusticum med innehåll som historier från delar ur Piteås 400-åriga historia, paltens betydelse, intervjuer med Piteprofiler och musikinslag med artiskter med stark anknytning till Piteå.

Piteå 400-leden - 12 maj öppnas Piteå 400-leden. En historisk vandring från Öjebyn till Piteå centrum, från den gamla staden till den nya, med en rad historiskt intressanta stopp efter vägen.

Skolornas historiearbeteEn utställning i maj 2021 med elevarbeten om delar ur Piteås historia. När Piteå firar 400 år ska alla vara involverade och även känna att man är med och bidrar, inte minst Piteås alla skolelever. Skolorna i Piteå har fått inspirationskort som ska inspirera till elevernas arbeten, här är exempel på på rubriker från inspirationskorten: Byarna runt Piteå”, vad vet du om dem? Hur har Piteå utvecklats genom historien? Hur låter en Pitebo”, varför pratar vi som vi gör? Vad har Piteborna jobbat med? Varför finns en ren i Piteås kommunvapen?