Ett år efter utropandet till MR-kommun: Arbetet för Ett Piteå för alla fortsätter

Den 24 oktober 2020 utropade Piteå kommun sig till MR-kommun under ett direktsänt evenemang på Acusticum. På söndag har ett år gått och arbetet för mänskliga rättigheter, för allas lika värde, mot kränkningar och mot diskriminering fortsätter. Nu ligger fokus på att stärka arbetet för att Piteå ska bli en barnvänligare kommun, som är ett nytt övergripande mål för Piteå kommun.

MR står för mänskliga rättigheter och det var ett intensivt arbete som pågick inför utropandet ifjol. Merparten av insatserna låg på att öka kunskap om mänskliga rättigheter – både internt och externt.

- Vi har jobbat länge med mångfald och mänskliga rättigheter, så det var med stolthet som vi utropade oss till MR-kommun. Men varken för ett år sedan eller idag är vi klara med det arbetet. Vi behöver alltid jobba för att respektera, värna och uppfylla de mänskliga rättigheterna, säger Helena Stenberg, kommunstyrelsens ordförande.

Att vara en MR-kommun innebär att aktivt arbeta för att utveckla samhället till en plats där alla är lika mycket värda, Ett Piteå för alla. Inte bara inom kommunorganisationen, utan det gäller hela platsen Piteå. Det är därför viktigt att företag, föreningar, myndigheter, civilsamhället och alla pitebor jobbar mot samma mål.

- Vi har några mångfaldsdiplomeringar på gång inom kort. Den verksamheten har legat nere under pandemin, men det känns bra att vi kan återuppta det och synliggöra även företag, föreningar och organisationer som gör bra saker för mänskliga rättigheter och Ett Piteå för alla, säger Anette Christoffersson, processledare.

Ett bevis på att vi kommit en bra bit på väg är att Piteås kommunalråd Helena Stenberg nyligen var inbjuden som talare vid ett internationellt evenemang, The World Human Rights Cities Forum (WHRCF), för att dela med sig av Piteås arbete med mänskliga rättigheter och utropandet till MR-kommun.

- Jag är stolt över det arbete med mänskliga rättigheter som bedrivs i vår kommun med ett stort engagemang från föreningar och företag. Det är en ära att få berätta om detta i ett internationellt sammanhang, säger Helena Stenberg, kommunalråd Piteå kommun.

Barnvänlig kommun – ett nytt övergripande mål
Från och med 1 januari 2020 är barnkonventionen lag i Sverige. Med det som utgångspunkt har kommunfullmäktiga antagit ett nytt viktigt övergripande politiskt mål – att stärka Piteå som en barnvänlig kommun. Det går direkt att koppla till kommunens arbete för mänskliga rättigheter och de globala målen i Agenda 2030.

- Arbetet har påbörjats för att tillsammans med piteborna ta steg på vägen mot att bli Sveriges barnvänligaste kommun. Under hösten handlar det mest om internt arbete, men till våren kommer pitebor, företagare, organisationer, föreningar och andra intressegrupper bjudas in till dialogmöten. Vi hoppas på ett stort intresse och en vilja att vara med i det viktiga arbetet som kommer göra Piteå till en ännu bättre plats, säger Helena Stenberg.