Årets företagare! Samuel Holmström och Jens Lundqvist, Lundqvist Trä. Foto: Mikael Sundkvist/P-town

Glada vinnare på festlig och fullsatt näringslivsgala!

Under fredagskvällen fick nio Piteåföretagare ta emot priser och hyllningar under näringslivets gala Piteå Business Awards. Närmare 450 gäster hade samlats för att mingla och nätverka, äta och dricka gott, underhållas och fira Piteås starka näringsliv. Årets företagare blev Samuel Holmström & Jens Lundqvist från Lundqvist Trä för sin imponerande innovationslust och sinne för affärer.

Inramningen på Piteå Business Awards liknar tidigare år. Festklädda företagare, politiker och tjänstemän, en lokal i galaskrud, ett fullmatat scenprogram och prestigefyllda prisutdelningar. Värdar för kvällen var näringslivschef Nicklas Winblad von Walter tillsammans med kvällens moderator Åse Borgeryd.

- I den kraftfulla expansion som pågår i regionen är det viktigt att rikta strålkastarljuset på våra befintliga och värdefulla företag under Piteå Business Tour, med galan och prisutdelning som festlig avslutning. Ikväll ser vi verkligen hur konkurrenskraftiga och driftiga företagare vi har i Piteå, som är med och utvecklar hela regionen, säger Nicklas Winblad von Walter, Piteå kommuns näringslivschef.

Även kommunalråden hälsade välkomna och hyllade det lokala näringslivet.

- Vi vill se ett Piteå som växer och utvecklas, det är inte möjligt utan våra fantastiska företagare. Här finns ledare och medarbetare som skapat framgångsrika bolag, samtidigt som de bryr sig om anställda och engagerar sig för Piteås bästa. Det är viktigt om vi ska kunna fortsätta utveckla Piteå till en ännu bättre plats att bo, leva och verka på, säger Patric Lundström, kommunalråd.

Årets företagare – Samuel Holmström och Jens Lundqvist, Lundqvist Trä

Piteå Business Awards är Piteå kommuns hyllning till det lokala näringslivet och för företagens insatser för Piteå under det senaste året. I år var det sammanlagt nio priser som delades ut i lika många kategorier.

Det sista i raden var det många anser vara det mest prestigefyllda priset Årets företagare. Priset tilldelades Samuel Holmström & Jens Lundqvist från Lundqvist Trä för sin imponerande innovationslust och sinne för affärer, vilket också kan summeras som en av de mest lysade stjärnorna inom den svenska byggindustrin. "De har utsetts till Sveriges smartaste företag, Sveriges mest uppkopplade bolag, Hela Sveriges Digitala Gasellföretag och blivit Gasellföretag hela sex gånger. 2022 års resultat slår rakt upp i ryggåstaken – briljanta siffror av briljanta företagare", lyder delar ur motiveringen.

-Det känns helt galet. Visst...vi har mottagit en del priser men Piteå har varit svårt. Därför känns det helt galet och jätteroligt, säger Samuel Holmström, vd Lundqvist Trä.

Ny kategori för året var Årets säkerhetspris, övriga kategorier är samma som ifjol. Priset för Årets besöksanledning tilldelades Pite Havsbad där galan äger rum. I motiveringen nämns bland annat deras modiga satsningar på stora evenemang som berikar Piteå och lockar hit besökare från när och fjärran.

- I sommar hade vi flera stora evenemang, vi firade 80 år och vi hade en rekordsommar. Det är tack vara ett långsiktigt arbete där vi 2016 var den första riktiga SM-byn i landet, vi var först med att köra Race of Champions på snö och is och nu har vi charterturister från Frankrike. Men allt handlar om att vi har fantastiska medarbetare som löser det, säger Tobias Lindfors.

Efter en hel vecka med Piteå Business Tour och Piteå Business Awards blir det tydligt hur spännande Piteås näringsliv är. Här finns företag i framkant i sin bransch, spetsföretag som ligger i fronten internationellt, här finns tung industri, djärva nyföretagare och familjeföretag med såväl lång historia som lysande framtid.

- Galakvällen avslutar en fantastisk vecka där företagen och deras viktiga frågor fått stå i fokus. Man blir stolt som pitebo när man ser vilka entreprenörer som finns i stan och hur de vill bidra till ett bättre Piteå. Jurygruppernas motiveringar och arbete är också värt att lyfta fram, utan dem skulle inte utmärkelserna vara så fina som de är, säger näringslivschefen.

- Med flera orättfärdiga krig i världen är det svårt att känna hoppfullhet idag. Men det är just vad Piteås näringsliv ger mig. Som obevekligt brinner för hållbarhet, tillväxt och utveckling. Ikväll har vi verkligen fått hylla de hängivna och drivna företagare som vi har i Piteå och det gör mig så stolt och glad, säger Kata Nilsson, kommunalråd.

Stämningen var hög under hela kvällen och mellan prisutdelningarna var det intressanta och lättsamma mellansnack, intervjuer och livemusik med Idol-deltagarna Isak Uddström och Astrid Jonson samt husbandet som bestod av Elvira Seger med bandet Covergrils & companie. Sist upp på scenen var DJ Niva, vars musik lockade upp många på dansgolvet. Vilken kväll!

Ett stort grattis till alla pristagare!

---------------------------

Vinnare och motiveringar
Följande priser delades ut på galan, för framgångar och insatser under 2023:

Årets Föreningsfrämjare: Piteå Såg & Hyvleri – Mikael Eriksson
"Föreningslivet är ingenting utan sina ideella krafter, men det behövs också ett näringsliv som bidrar med det där extra.

Med stort hjärta för bygden och med ett enormt engagemang bidrar årets pristagare till att skoterleder och skidspår i Svensbyområdet är pistade och redo för både skidåkare och skoterfantaster. Årets Föreningsfrämjare är Piteå Såg & Hyvleri – Mikael Eriksson.

Årets Besöksanledning: Pite Havsbad
Med ett brett utbud av allt från boende, mat och aktiviteter till kreativa och vågade satsningar på stora evenemang lockar Pite Havsbad såväl nationella som internationella besökare. Pite Havsbad har genom de senaste cirka 80 åren varit en viktig besöksanledning för Piteå och fortsätter att vara det även framgent, nu senast med fransk charterturism.

Årets Nyföretagare: NorrCNC AB
Att bli årets nyföretagare kräver inte bara mod och vision utan också en stark passion för att driva och utveckla sitt företag. NorrCNC har visat en enastående förmåga att navigera genom utmaningar och innovativt använda CNC-teknik. Deras dedikation till kvalitet, effektivitet och kundtillfredsställelse har positionerat dem som branschledare.

Årets Startup: SSAC
Användning av vätgas är en viktig pusselbit för att möjliggöra en grönare och hållbarare framtid med ett minskat beroende av fossila energikällor. Årets vinnare har tagit fram en viktig komponent för att möjliggöra denna omställning genom att nyttja spetskunskaper inom såväl material- som produktionsteknik. Ett bolag med potential att nå långt utanför Piteås gränser.

Årets Varumärke: GinGin
Ett varumärke med fingertoppskänsla för såväl insida som utsida har under 2023 tagit oss med storm. Tack vare ett distinkt och designdrivet varumärke som sticker ut på marknaden har Piteå fått en ny betydelsefull spelare i näringslivet och en ambassadör som imponerar ända ut i Europa. Med stolthet och förväntan ser vi fram emot att följa en resa som bara börjat.

Årets Möjliggörare: Café på bit
Café på bit har skapat en mötesplats över generationsgränserna där personalen inte bara står i kassan utan också tar sig tid att prata med gästerna. Genom att välkomna mångfald skapas en atmosfär där det som gäst är lika accepterat att skratta som att gråta vilket medfört att cafét har blivit en fristad för många.

Årets Hållbarhetspris: Skoogs Handels AB
Skoogs Handels AB, genom dotterbolagen Skoogs Energi och Skoogs Bränsle, vågar satsa på alternativa bränslen och innehar nu de första tankstationerna för vätgas norr om Umeå. Trots avsaknad av garantier eller färdiga kundavtal vågar de satsa och bygga. Det är tron på den gröna omställningen som gör att Skoogs vågar det få annan vågar. I november 2023 invigde Skoogs dessutom Norrbottens mest kraftfulla snabbladdare för elfordon vilket också bidrar till omställningen av fossilfritt.

Årets Säkerhetspris: Processteknik
Med en tydlighet i ryggmärgen och ett öga för detaljer så är riskbedömningar och säkerhetsarbete något som alltid genomförs noggrant och där saker aldrig lämnas åt slumpen. Företaget utvecklar aktivt sina säkerhetsprocesser och kommer gärna med lösningar och idéer även åt andra parter. Trots att det är ett litet företag så är deras säkerhetsarbete alltid gediget och av stor karaktär.

Årets Företagare: Samuel Holmström & Jens Lundqvist, Lundqvist Trä
Genom driv, design och ledarskap, med imponerande innovationslust och ett sinne för affärer har Lundqvist Trä blivit en av Sveriges mest lysande stjärnor inom byggindustrin. Mjukvaran bakom trästommar och fasader har utvecklat en konservativ bransch och kopplar ihop kunder med arkitekter och underleverantörer och skapar kreativitet och fantastiska möjligheter.

Nya generationen, Jens Lundqvist och Samuel Holmström, har från en stabil grund tagit företaget vidare till oanade höjder. Lundqvist Trä har utsetts till Sveriges smartaste företag, Sveriges mest uppkopplade bolag, Hela Sveriges Digitala Gasellföretag och blivit Gasellföretag hela sex gånger. 2022 års resultat slår rakt upp i ryggåstaken – briljanta siffror av briljanta företagare.