Nu när det gått ett år sedan Majvor Sjölunds olycka ser Centerpartiet över sin organisation så att det blir en bra och hållbar fördelning..

Hållbar arbetsfördelning bakom förändringar inom C

Det har nu gått ett år sedan det olyckliga fallet i hemmet som gjorde Centerpartiets första namn Majvor Sjölund helt förlamad nedanför axlarna. Sedan dess är Sjölund sjukskriven från sina politiska uppdrag. Nu ser Centerpartiet i Piteå över fördelningen av poster i delar av den politiska ledningen.

- Majvor är en fantastisk människa och politiker och vi hoppas förstås att hon kan och vill finnas kvar i politiken även framöver. Men nu när det gått ett år är det dags för oss att se över vår interna organisation så att det blir en bra och hållbar fördelning, säger Anton Li Nilsson, nuvarande gruppledare i Centerpartiet.

Centerpartiets förändringar

Anton Li Nilsson tar över rollen som ordförande i Barn- och utbildningsnämnden och andre vice ordförande i Kommunstyrelsen i en kombinerad tjänst som motsvarar 75 procent. Formellt är han vikarie för Majvor Sjölund.

Hans Öhlund som det senaste året vikarierat för Sjölund som ordförande i Barn- och utbildningsnämnden väljer att kliva av det uppdraget.
    - Jag tog uppdraget utifrån att det var något som behövdes och det var hela tiden tänkt som en tillfällig lösning. När vi nu ser över organisationen så har jag sagt till partiet att jag önskar att någon annan axlar uppdraget fortsättningsvis, säger Hans Öhlund.

Marika Berglund tar över som gruppledare för Centerpartiet i Piteå och därmed lämnar Anton Li Nilsson den rollen.
      - Till att börja med vill jag säga att jag är glad över det förtroendet jag fått. Förra året var ett historiskt år för oss när vi för första gången gick in i styret i Piteå kommun. När Majvor föll så fick vi hantera en situation som vi inte var förberedda på. Nu har vi gett det en tid och omfördelar arbetsuppgifter för att fungera bättre som parti. säger Centerpartiets nya gruppledare i Piteå, Marika Berglund.

Marie Rönnholm tar över rollen som vice ordförande i Samhällsbyggnadsnämnden, även den rollen har Anton Li Nilsson haft det senaste året.

- Vi känner att vi med den här fördelningen har en bra uppställning och får en hållbar arbetsfördelning under mandatperioden, säger Anton Li Nilsson. För egen del så blir uppdraget i BUN en möjlighet att i en orolig tid få jobba med våra barn och unga. Jag är tacksam för förtroendet jag fått och ska göra allt jag kan för att förvalta det på bästa sätt, säger Anton Li Nilsson.

Kontaktuppgifter:

Anton Li Nilsson
        E-post: anton.nilsson@pitea.se
        telefon: 073- 083 46 92

Marika Berglund
        marika.berglund@centerpartiet.se
        Telefon: 070- 645 01 05

----------------------------------------------

Fakta om politikerna:

Marika Berglund
          Ålder: 52 år
          Yrke: Fastighets- och kyrkogårdschef
          Familj: Sambo och två utflugna barn
          Fritidsintressen: Jakt/husvagn/friluftsliv
          År engagerade i politiken: 10 år (sedan 2014)
          Viktig politisk fråga: Vi behöver få fler att engagera sig i samhällsfrågor och öka medvetenheten om vikten av en demokrati.

Anton Li Nilsson
          Ålder: 35 år
          Yrke: Polis
          Familj: Fru och två barn
          Fritidsintressen: Fiske/Friluftsliv
          År engagerad i politiken: Sju år (sedan 2017)
          Viktig politisk fråga: Stå upp för mänskliga rättigheter

Marie Rönnholm
          Ålder: 39 år
          Yrke: Egenföretagare
          Familj: Make och fem barn
          Fritidsintressen: Trädgård och snowboard
          År engagerade i politiken: 3 år (sedan 2021)
          Viktig politisk fråga: Företagande och landsbygdsutveckling.