Här –  i näringslivsavdelningens lokaler –  smids planer för att "rädda sommaren".   Foto: Sara Holm
Här – i näringslivsavdelningens lokaler – smids planer för att "rädda sommaren". Foto: Sara Holm

Här bryggs planer för sommar i Piteå 2020

Sommarstaden Piteå ska erbjuda pitebor och besökare ett brett och spännande utbud i sommar – trots corona. Det är syftet med den stab som näringslivsavdelningen bildat med fokus på produktutveckling, marknadsföring och samverkan. Genom att kraftsamla ska vi få den lokala och regionala marknaden att uppleva, upptäcka och semestra i Piteå för att hålla hjulen igång.

Sommaren 2020 förmodas besökare från andra länder utebli, troligen även besökare från andra delar av landet. Det kommer att innebära ett stort ekonomiskt tapp för Piteå och aktörererna inom besöksnäringen.

Under den gångna veckan gick därför näringslivsavdelningen upp i stabsläge och bildade en grupp som har fullt fokus på Piteås besöksnäring. Syftet är att kraftsamla och samverka för att på bästa sätt stödja besöksnäringen som står inför en stor osäkerhet. Kan vi locka hit folk och erbjuda aktiviteter mitt i coronatider? Hur ska vi i så fall göra det på ett ansvarsfullt sätt?

- Genom att samverka tätt mellan olika verksamheter och kompetenser så uppstår det nya idéer och nya möjligheter som kan ge Piteå liv även i sommar. Det blir en häftig dynamik när vi blandar allt från myndighetspersoner och verksamhetsutvecklare till kreativa marknadsförare, säger Nicklas Larsson, näringslivschef Piteå kommun.

Operation Rädda sommaren

En idé är att öppna upp Piteås offentliga rum ännu mer och inspirera till nya typer av besöksanledningar, samtidigt som en säker och trygg miljö är viktigt.

- När det handlar om att utveckla platser och använda dom på nya sätt krävs tillstånd. Genom att vi är med här kan vi lättare leda idéerna rätt utifrån befintliga lagar och regler, vilket möjliggör en effektivare och snabbare handläggning, säger Martin Lindberg, enhetschef planeringsavdelningen.

Gruppen sätter också fokus på att inspirera och tillgängliggöra erbjudananden och tips så att fler ska upptäcka Piteås alla smultronställen.

- Vi jobbar med olika koncept för att utveckla upplevelserna, att få piteborna att semestra i sin egen stad samt locka och visa upp mer av Piteå för möjliga besökare i grannkommunerna. Ett exempel är att i kartor visa upp guldkorn såväl i staden som på landsbygden – parker, caféer, utflyktsmål och liknande, säger näringslivschefen.

Stab besöksnäring består av representanter från näringslivsavdelningen, Visit Piteå, Turistcenter, kommunikationsavdelningen samt förvaltningarna Kultur, park och fritid och Samhällsbyggnad. Arbetet med att rädda sommaren och utveckla Piteås attraktionskraft bygger på en tät dialog med näringsidkarna.

Nicklas Winblad von walter

Näringslivschef Näringsliv, företagsfrågor 072-465 58 94 pitea.se Näringsliv på pitea.se