Kommunals strejkvarsel påverkar Piteå kommun: Barn och elever får ta med egen lunch och specialkost för äldre är svårt att lösa

Piteå kommuns Måltidsservice levererar mat till förskolor, skolor, äldreomsorg och vissa gruppbostäder. Fackförbundet Kommunal har varslat medarbetare vid kommunens produktionskök om strejk från och med torsdag 18 april kl. 07.00. Det innebär en stor påverkan på förskolor, skolor och omsorgen.

-Vi respekterar strejkvarslet och arbetar intensivt för att minimera skadeverkningarna av en eventuell strejk. Vi har dock ingen möjlighet att ersätta samtliga 11 450 portioner som våra produktionskök dagligen producerar, därför har vi varit tvungna att fatta beslutet att prioritera matleveranser till våra äldre, säger Jan Ställ, förvaltningschef Fastighets- och serviceförvaltningen.

Det innebär att barn och elever på de flesta skolor och förskolor kommer behöva ta med sig egen matsäck som ersätter lunchen. Det finns inte möjlighet att värma mat eller få tillgång till kyld förvaring. På vissa skolor och förskolor kommer den sallad som serveras i vanliga fall att finnas tillgänglig tillsammans med mjölk/vatten, hårt bröd och bordsmargarin.

-En ersättning kommer utgå till vårdnadshavare för varje dag vi inte kan servera lunch. Exakt hur stor den blir har vi inte fattat beslut om ännu. En e-tjänst kommer att finnas tillgänglig där vårdnadshavare kan ansöka om ersättning i efterhand, säger Helena Lundberg, kostchef, Piteå kommun.

De förskolor och skolor som inte kommer att påverkas av en eventuell strejk är Jävre skola/förskola, Grans naturbruksgymnasium, Blåsmarks förskola, Sjulsmarks skola/förskola och Alterdalens förskola.

Så påverkas Socialtjänstens verksamheter

Alla särskilda boenden för äldre, Trädgårdens äldrecentra, tre gruppbostäder och de som får matleverans hem i form av färdiga matlådor från Piteå kommuns produktionskök kommer påverkas av strejkvarslet och om en eventuell strejk bryter ut.

-Vi kommer kunna ordna normalkost till särskilt boende för äldre och även ersätta matlådor till de som bor i ordinärt boende och beställer från oss. Däremot har vi i nuläget ingen färdig lösning för specialkost, det är vår stora oro, säger Helena Lundberg, kostchef, Piteå kommun.

En cateringfirma har anlitats som kommer att leverera varm mat från och med torsdag 18 april till och med måndag 22 april till särskilt boende för äldre och Trädgårdens äldrecentra. Matleverans i form av matlådor som delas ut av hemtjänstens personal kommer ske som vanligt fredag 19 april och räcker till och med måndag 22 april. Alternativa matlådor kommer levereras under måndagen den 22 april för täcka in behovet för 23 och 24 april. Gruppbostäderna Saxofonen, Linnéboendet och Stadsön påverkas också av utebliven leverans av matlådor. Dessa kommer ersättas av andra matlådor.

Måltidsservice arbetar tillsamman med HR-avdelningen för att hitta en lösning för specialkosten till äldreomsorgen.

- Våra äldre är en skör målgrupp och att få fel sorts kost eller konsistens på maten kan få mycket stora konsekvenser. Min bedömning är att vi inte på något sätt får riskera att de som bor på våra boenden, eller i ordinärt boende, får fel sorts mat, säger Therese Lindström Bodin, medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS), Piteå kommun.

Under veckan kommer Måltidsservice, tillsammans med HR-avdelningen och MAS, att träffa Kommunal för att diskutera frågan.