Landsbygdskonferens Pite älvdal - 26-27 oktober

Orterna längs Pite Älvdal samarbetar kring ny Landsbygdskonferens

Den 26–27 oktober kommer det att anordnas Landsbygdskonferens Pite Älvdal 2023.
Piteå är årets värdkommun.

Ett nytt koncept/samarrangemang mellan kommunerna Piteå, Arvidsjaur, Arjeplog och Älvsbyn samt Region Norrbotten via Utveckla Norrbotten, Länsstyrelsen i Norrbotten via projekt Nära Mat och Sparbanken Nord. Tanken är att konferensen ska vara årligen återkommande och värdskapet roterar mellan kommunerna. Piteå är värd för första upplaga av Landsbygdskonferens Pite Älvdal ”Kust till Fjäll”, en konferens där man vill inspirera till att stärka Pite Älvdal som geografiskt utvecklingsområde. Kust till fjäll – kontrasternas sträcka utmed Pite Älvdal erbjuder en stor variation och ett område fullt av tillgångar och möjligheter.

– Det känns fint att kommunerna utefter Pite Älvdal tillsammans med länsaktörer tar ett gemensamt grepp om vår landsbygdsutveckling, säger Landsbygdsutvecklare Maria Öberg som tillsammans med Stina Eriksson, Näringslivsutvecklare, ansvarar för landsbygdskonferensen 2023.

– Nya kontakter och nätverk är ofta kärnan i all utveckling och behövs för att skapa en levande landsbygd. Vi hoppas denna konferens kan vara ett led i detta, fortsätter Roger Tuomas, samhällsbyggnadschef Älvsbyns kommun.

Konferensen har som signum att erbjuda inspirerande föreläsningar och ska stötta en ekonomisk, ekologisk och socialt hållbar utveckling av landsbygden i Pite älvdal.

Det presenteras satsningar, goda exempel och inspiration inom den gröna näringen, besöksnäring, försörjningsgrad, profilering, service och utveckling. Vi får bland annat träffa Sara Dupuich, Kallskänkans, som ligger bakom Lapplands landskapsrätt och Annika Lindhe, Smakäventyr, som fått tusentals personer att sätta sig på cykeln, besöka gårdar och företag och därmed ökat antalet gästnätter. Arkitekt Björn Ekelund, Warm in the Winter, ger sin bild av PiteÄlvdal.

Konferensen vänder sig i första hand till företag, branschfolk, organisationer kopplade till landsbygd, politiker, offentliga tjänstepersoner och intresserad allmänhet, och kommer att hållas i då nyinvigda Christina kultur i Piteå.

– Vi hälsar alla varmt välkomna att anmäla sig!

Anmälan till konferens är öppen.
    Håll utkik på kommunens webbsida och i sociala medier.

Stina Eriksson, Näringslivsutvecklare
    stina.eriksson@pitea.se