Kommunalråd Kata Nilsson i talarstolen under måndagens kommunfullmäktigemöte.   Foto: Maria Fäldt
Kommunalråd Kata Nilsson i talarstolen under måndagens kommunfullmäktigemöte. Foto: Maria Fäldt

Piteå kommun ansöker om att bli samisk förvaltningskommun

Inom kort kommer Piteå kommun skicka in en ansökan om att bli samisk förvaltningskommun. Det beslutade kommunfullmäktige vid sitt sammanträde under måndagseftermiddagen.

En ansökan om att Piteå vill bli ett samiskt förvaltningsområde visar en tydlig viljeriktning som ligger i linje med att Piteå redan är en MR-kommun (mänskliga rättigheter-kommun). Det är ett ställningstagande att vi värnar de nationella minoriteterna, i nuläget med fokus på att arbeta för att bevara den samiska kulturen och språket.

I praktiken innebär det att Piteå kommun ska erbjuda enskilda medborgare rätten att använda samiska, både muntligen och skriftligen, i kontakt med myndigheterna. Även att kommunala ansvarsområden så som förskola och äldreomsorg ska erbjudas även på samiska.

- Vi kommer, som övriga förvaltningskommuner, att ha vissa problem med rekrytering men vi behöver inte vara i mål nu. Arbetet kommer att ske stegvis och vi tar inspiration från andra kring hur de hittat lösningar som fungerar, säger Anette Christoffersson, utvecklingsstrateg Piteå kommun.

Idag finns det 26 samiska förvaltningskommuner; Arjeplog, Arvidsjaur, Berg, Dorotea, Gällivare, Härjedalen, Jokkmokk, Kiruna, Krokom, Luleå, Lycksele, Malå, Skellefteå, Sorsele, Stockholm, Storuman, Strömsund, Sundsvall, Umeå, Vilhelmina, Vindeln, Åre, Åsele, Älvdalen, Örnsköldsvik samt Östersund.

- Att bevara och skydda våra minoriteters rättigheter, språk och kultur kräver tydliga beslut och jag är glad att vi fattade detta beslut i fullmäktige. Piteå är en MR-kommun där vi jobbar för mänskliga rättigheter, jämställdhet och allas lika värde, säger Kata Nilsson, kommunstyrelsens vice ordförande.

Ansökan ska vara regeringen tillhanda senast 1 mars. Om ansökan beviljas skulle Piteå kunna vara ett samiskt förvaltningsområde från och med 2025.

Kata Nilsson

Kommunalråd, v-ordf. kommunstyrelsen (S) Piteå kommun 0911-69 60 02 Pitea.se Kommunstyrelsen
Anette Christoffersson

Processledare, Kommunledningsförvaltningen Medborgardialoger 0911-69 60 54 pitea.se Påverka din kommun