Piteåelever utmärkte sig med topplaceringar vid Ungdomsriksdagen i Stockholm

I helgen har Ungdomsriksdagen gått av stapeln i Riksdagshuset i Stockholm. Talmannen Per Westerberg öppnade mötet, där 349 elever från 24 av Sveriges 29 valkretsar deltog och fick agera riksdagsledamöter för en dag. Temat för ungdomsriksdagen var allmän miljö- och naturvård, omfördelning av pengar till internationella klimatinvesteringar.

Fyra elever från Strömbackaskolans samhällsprogram deltog. Viktor Lindström, Alexander Persson, Dennis Engman och Alexander Lindqvist från SA3A.

Efter debatten delades två priser ut, ett till debattens bästa retoriska insats och ett till bästa fristående motion. Viktor Lindström fick pris som bästa talare med motiveringen ”för att med en stark metafor ha tydliggjort behovet av att skyndsamt ingripa för att lösa de globala miljöproblemen.” Viktor Lindströms anförande drog ned stora applåder i kammaren.

För sin motion om korruption i Sverige placerade sig kvartetten topp tre, en mycket stor bedrift även det.

Det var i höstas vid ett nationellt FN-rollspel som läraren Annika Nilsson uppmärksammade informationen angående Ungdomsriksdagen som skulle hållas i slutet av januari. Samhällsläraren Jan Enström kollade av intresset i sina klasser och Viktor, Alexander, Dennis och Alexander nappade på idén. De har jobbat utanför skoltid med att sätta sig in i frågorna, slipa argument och formulera motion och anförande.

– Kommer partierna att jaga er efter det här?

– Ja, kanske det, vi fick mycket positiv kritik från utskottsordföranden som var med. :-)

Bildtext: Alexander Persson, Viktor Lindström och Alexander Lindqvist SA 3A framgångsrika delegater vid Ungdomsriksdagen 2014. På bilden saknas Dennis Engman.

Foto: Piteå kommun

För mer information, kontakta rektor Camilla Landin 0911-69 63 11