Insiktsmätningen visar en positiv utveckling av Piteå kommuns service till företag    Foto: Maria Fäldt
Insiktsmätningen visar en positiv utveckling av Piteå kommuns service till företag Foto: Maria Fäldt

Positiv utveckling för Piteå kommuns service till företag

Under onsdagen offentliggjordes servicemätningen Insikt som är en värdefull mätning i Piteå kommuns arbete för ett förbättrat näringslivsklimat. Nöjd kund-index (NKI) har stigit från 74 till 79 på en skala 0-100, vilket gör att Piteå kommun återhämtat sig från föregående år och klättrar från 111:e till 45:e plats i riket och därmed ligger i den övre fjärdedelen av medverkande kommuner. Tittar man på kommuner som är jämförbara med Piteå har vi klättrat från 38:e till 12:e plats.

Piteå kommun jobbar kontinuerligt med att utveckla och förbättra sin verksamhet och det här är fjärde året som kommunen använder sig av Insikt som uppföljning av sin service till företag. Insikt presenteras av Sveriges kommuner och regioner (SKR) och är en kvalitetsmätning bland de företag som har nyttjat de tjänster som mäts under aktuellt år. Piteå kommun har valt att mäta sin service och handläggning inom bygglov, miljö och hälsoskydd samt livsmedelskontroll.

Största förbättringen syns på livsmedelskontroll som stigit med tio enheter och genererar betyget "mycket högt". Åsa Wikman, avdelningschef miljö- och hälsoskydd, berättar att ökningen främst handlar om en återhämtning från det tapp som gjordes föregående år och som mest troligt hängde ihop med att man införde efterhandsdebiteringar på livsmedelskontroller.

Miljö och hälsoskydd gör en liten försämring och sjunker med en enhet samtidigt som bygglov stiger med tre enheter. Bägge två genererar dock betyget "högt".

Generellt sett får kommunen högt betyg på bemötande och sämre på information. Det syns dock att utvecklingsarbetet ger resultat då betyget för information stigit till 75 från fjolårets 70.

- Resultatet i undersökningen är glädjande men vi behöver fortsätta att jobba med att utveckla och förbättra vår service. Vi kan se att synpunkterna från företagen inte skiljer sig särskilt mycket mot tidigare år och att det är informationsbiten vi behöver jobba på. Det är hemsidan som drar ner betyget och där pågår ett arbete, men vi vet inte ännu om och när det kan bli aktuellt med en ny, säger Åsa Wikman.

Information är a och o även på bygglovssidan. Rebecca Granström, enhetschef på plan och bygg berättar att de lagt mycket tid på att bland annat utveckla informationen på hemsidan, genomföra fler byggdialoger och drop-in tillfällen. Dessutom jobbar de hårt med att korta ner handläggningstiderna.

- Handläggningen startar först när ansökningen är komplett, så vi jobbar aktivt med att hjälpa företagen komma in med kompletta ansökningar så fort som möjligt. Där är tidig dialog och information en avgörande faktor, säger hon.

Inom kort kommer mer detaljerade uppgifter från mätningen och då ska en djupare analys göras kring vilka delar i handläggningen som har förbättrats eller försämrats och vad som behöver prioriteras i utvecklingsarbetet.

Ett starkt näringsliv är en framgångsfaktor för Piteås utveckling

- Det är lätt att fokus hamnar på stora nyetableringar, men våra befintliga företag är jätteviktiga. Deras upplevelser och input bidrar till att stärka Piteås konkurrenskraft, därför är det viktigt att vi hela tiden är lyhörda och arbetar aktivt för att förbättra oss för att möta företagens behov, säger näringslivschef Nicklas Winblad von Walter.

De politiska ambitionerna är viktiga och tydliga - den politiska ledningen vill att Piteå ska växa ser ett starkt näringsliv är en viktig framgångsfaktor.

- Resultatet visar att vi håller god kvalitet vilket är positivt och viktigt för att vi ska nå våra politiska mål, både vad gäller utveckling av Piteås näringsliv och Piteå som helhet. Det är en styrka att den här undersökningen visar på hur företag som har haft ärenden hos oss faktiskt upplever vår service. Goda resultat betyder dock inte att vi ska luta oss tillbaka utan vi behöver fortsätta med att förbättra servicen till både företag och medborgare, säger Patric Lundström, kommunstyrelsens ordförande tillika ordförande i Näringslivsrådet.