Socialnämnden svarar på namninsamling

I samband med Socialnämndens möte i december överlämnades en skrivelse och namninsamling kopplat till ärendet med en dövblind kvinna. Namninsamlingen har hanterats enligt kommunens rutiner för inkomna synpunkter och vid dagens sammanträde beslutade en enig nämnd om ett skriftligt svar.

-Nämnden har tagit del av skrivelsen och namninsamlingen och vi har stor förståelse för att det uppmärksammade ärendet väcker många känslor. Vi delar viljan att Piteå kommun ska vara ett inkluderande samhälle där alla som lever och bor ska få sina behov tillgodosedda. Det är vår absoluta önskan att det ska vara på det sättet men ibland innebär förändringar i rättspraxis och lagstiftning att det inte alltid kan vara som det varit tidigare, säger Sven-Gösta Pettersson, socialnämndens ordförande.

Beslut i individuella ärenden fattas i de flesta fall av ett särskilt utskott i nämnden med fyra ledamöter tillsammans med nämndens ordförande. Besluten baseras på underlag från socialtjänstens handläggare som gör individuella bedömningar och en utredning som tar fasta på vilka behov den enskilda personen har och hur dessa behov bäst kan tillgodoses utifrån aktuell lag, förordning och praxis.

-Vi kan enligt lag inte diskutera den enskilda individens behov och utifrån det argumentera för det beslut som fattats. Det känns dock viktigt att intyga att nämnden, liksom i alla andra individärenden, noga har övervägt den information som funnits tillgänglig och enligt vår uppfattning fattat ett väl grundat beslut i den specifika situationen, säger Britta Lysholm, socialnämndens vice ordförande.

I nämndens svar förtydligas arbetssätt och varför det är viktigt att alla medborgare ska ha samma möjlighet att få sina behov prövade utifrån samma förutsättningar. Vid nya ärenden eller då tidsbegränsade beslut ska omprövas kan det bli förändringar i stödet om lagar och praxis förändrats. Målet är då att hitta lösningar som blir så bra som möjligt för den enskilde på lång sikt.

-Jag har full förståelse för att våra beslut kan väcka både engagemang och starka känslor. Vi ser att det finns enskilda personer som drabbats hårt av att rättspraxis och lagstiftning förändrats senaste åren inom framför allt LSS-lagstiftningen. Vi välkomnar en översyn av lagstiftningen, en fråga som flera patientföreningar efterfrågat, säger Sven-Gösta Pettersson.

På hemsidan Biståndsbedömning inom socialtjänsten - Omsorg och stöd - Aktuellt (pitea.se) går det att läsa mer om hur Socialtjänsten arbetar med handläggning och utredning och varför det är viktigt att vara en rättssäker kommun.

Kontakt
Sven-Gösta Pettersson, ordförande Socialnämnden e-post: sven-gosta.pettersson@pitea.se
Britta Lysholm, vice ordförande Socialnämnden e-post: britta.lysholm@pitea.se