Tyck till om Norrfjärdens framtida utveckling!

Tyck till om Norrfjärdens framtida utveckling!

Nu startar samrådet om utökat förslag till fördjupad översiktsplan för Norrfjärden. Den fördjupade översiktsplanen för Norrfjärden ska vara ett komplement till Översiktsplan 2030 och ska i stora drag illustrera hur vi vill att vårt framtida Norrfjärden ska se ut. Ta chansen att påverka utvecklingen du med!

Piteå kommun arbetar för en hållbar utveckling och tillväxt i hela kommunen. Översiktsplaneringen är ett av kommunens viktigaste instrument för att vägleda beslut om mark- och vattenanvändning i Norrfjärden för att främja en hållbar utveckling. Som ett komplement till Översiktsplan 2030 har nu ett förslag till en fördjupad översiktsplan (FÖP) för Norrfjärden tagits fram. 6 december–17 januari är förslaget ute för samråd. Då har alla möjlighet att tycka till om förslaget som kommunen tagit fram, för att stärka och utveckla Norrfjärden.

2018 antog kommunfullmäktige översiktsplaner för kommunens fem landsbygdscentra varav Norrfjärden är en. Trafikverket har intensifierat arbetet med Norrbotniabanan och utpekat Norrfjärden som en möjlig ort för en regionaltågsstation mellan Piteå och Luleå, vilket ger stora chanser för snabbare utveckling. Piteå kommun har nu därför utökat den tidigare fördjupade översiktsplanen med ett nytt avsnitt.

– Vi ser stora möjligheter för Norrfjärden att utvecklas och växa. I och med allt som sker i vår region just nu så tror vi att utvecklingen av Norrfjärden kan ske i en snabbare takt än tidigare. En regional hållplats av Norrbotniabanan i Norrfjärden skulle öka möjligheterna ännu mer. Det är nu extra viktigt att invånare, företag och organisationer tar möjligheten att i samråden tycka till om det underlag som nu ligger inför beslut, säger Patric Lundström, kommunstyrelsens ordförande.

Nya området för boende föreslås och förslagen möjliggör för upp till 1000 nya bostäder i området. I förslagen finns ytor för både flerbostadshus och småhus som villor och radhusbebyggelse. En blandning av boendeformer är önskvärt för att Norrfjärden ska kunna vara ett modernt landsbygdscentra för livets alla skeden. Utvecklingen av verksamheter i Norrfjärden föreslås i första hand ske på befintliga och redan utpekade områden samt i närheten av E4.

Tyck till!

Kommunen ställer under perioden 6 december 2023–17 januari 2024 ut förslaget till fördjupad översiktsplan för Norrfjärden på samråd. Det finns under den perioden möjlighet att tycka till om det nya avsnittet som berör en regionaltågsstation och utvecklingen av Norrfjärden.

Patric Lundström, kommunstyrelsens ordförande

patric.lundstrom@pitea.se