Från vänster  Sandra Åström, HR-partner, Wibax  Linda Larsson, HR-chef Pite Energi  Johanna Vincent, HR-chef Sparbanken Nord  Åsa Rundgren, HR-chef Smurfit Kappa Piteå  Lena Fernberg, HR-chef ShoreLink  Cathrine Granberg, Personalchef Piteå kommun  M
Från vänster Sandra Åström, HR-partner, Wibax Linda Larsson, HR-chef Pite Energi Johanna Vincent, HR-chef Sparbanken Nord Åsa Rundgren, HR-chef Smurfit Kappa Piteå Lena Fernberg, HR-chef ShoreLink Cathrine Granberg, Personalchef Piteå kommun M

Arbetsgivare i Piteå samlas i unikt rekryteringsevent

Tillväxt och framtidstro finns i norra Sverige. Med tillväxten följer en stor utmaning at hitta arbetskraft. Därför går flera arbetsgivare i Piteå ihop i ett unikt rekryteringsevent för hemvändare, mitt i mellandagsrean.

-Vi har generellt låg arbetslöshet i länet, en av de lägsta i landet. Kompetens behövs i princip inom alla yrkesområden och efterfrågan på arbetskraft är redan idag hög och väntas stiga framöver, säger Jörgen Pekkari, företagsrådgivare Arbetsförmedlingen.

Med vetskapen at många utflyttade Pitebor besöker hemstaden under jul och nyår, genomförs rekryteringseventet den 28 december, mitt i mellandagsrean.

- Vi hoppas att hemvändare ska bli återvändare så att både arbetsmarknaden och Piteå växer, säger Åsa Rundgren, HR-chef Smurfit Kappa Piteå.

Vid eventet får besökarna träffa IVAB, PiteEnergi, Piteå kommun, Piteå Science Park, ShoreLink, Smurfit Kappa Piteå, Sparbanken Nord och Wibax.

-Vi visar en variation av yrken och arbetsgivare du kan jobba hos. Kanske vi inte söker efter din kompetens precis just nu, men låt oss skapa kontakt och se vad det kan ge, säger Lena Fernberg, ShoreLink

Behovet av arbetskraft beräknas bli stort de kommande åren och risk finns att arbetsgivare i Piteå till slut konkurrerar om samma personer.

- Wibax är inne i en expansiv fas och siktar på att öka med 200 medarbetare de närmaste sex åren, säger Annica Pettersson, Chief Human Resources, Wibax koncernen.

- Det är spännande tider i energibranschen och rekryteringsbehovet följer med utvecklingen, avrundar Linda Larsson, HR-chef Piteå Energi.

Tid och plats: 28 december kl 12-16, Kaleido.

IVAB – Mari Nilsson, VD, 010-414 40 02

PiteEnergi – Linda Larsson, HR-chef, 070-203 00 56

Piteå kommun – Cathrine Granberg, Personalchef, 073-054 08 15

Piteå Science Park – Marie Lindgren Berglund, Kommunika􀆟onsansvarig, 070-360 07 36