Go Business. Fr vä: Camilla Neidemann, Jonna Valikainen, Jacob Gabrielsson, Lisa Kejving, Andreas Eklund

Bäst i Sverige - Go Business vinner pris för sin digitala omställning

Europeiska kommissionen genomför årligen en tävling, European Enterprise Promotion Awards, EEPA, där man lyfter fram aktörer som främjar entreprenörskap och småföretag på nationell, regional och lokal nivå i Europa. Nu är det klart att inkubatorn Go Business vid Piteå Science Park, har vunnit 2023 års nationella pris i kategori tre, Stödja den digitala omställningen, för arbetet i projektet Go Cloud.

– Vi är omåttligt stolta över att vi har lyckats skapa en geografiskt oberoende heldigital inkubatorverksamhet med hög kvalitet och utan att tappa den fina kultur och gemenskap Go Business är känd för. Det känns därför fantastiskt roligt att vi vunnit det här tunga priset på Europanivå. säger Andreas Eklund, verksamhetschef Go Business.

Projektmålet för Go Cloud, som avslutades 2021, var bland annat att utöka Go Business verksamhet digitalt. Syftet var att nå tjänsteföretag, i kulturella och kreativa branscher, men också andra branscher, i norra regionen och därmed bidra till ett platsoberoende innovationssystem. På så sätt skulle fler entreprenörer och idéer ges möjlighet att utveckla nya företag och innovativa tjänster.

– Med Go Cloud arbetade vi fram en struktur och metod att erbjuda Go Business gemenskap och arbetssätt till entreprenörer på andra platser än lokala. Genom att ha blivit helt digitala, har vi möjlighet att stärka det passionsdrivna företagandet – oberoende av var du råkar bo. Lika möjligheter att utvecklas, och en möjlighet att sammanföra entreprenörer, låta dem jobba tillsammans oavsett var de befinner sig – och lära av varandras erfarenheter, berättar Andreas Eklund.

– Go Business medarbetare har än en gång bevisat att de ligger i framkant när det gäller innovativa lösningar för att skapa möjligheter för ett kreativt och framgångsrikt entreprenörskap för så många som möjligt. Vi är inte överraskade över priset, bara väldigt glada att deras goda arbete nått ut i Europa, säger Henrik Bucht, VD Piteå Science Park.

Go Business – winner of European enterprise Promotion Awards, European Commission.

Det finns sex priskategorier i EEPA:s tävling; Främja företagarandan, Investera i entreprenörsfärdigheter, Stödja den digitala omställningen, Förbättra företagsklimatet och stödja företagens internationalisering, Stöd till hållbar omställning samt Ansvarsfullt och inkluderande entreprenörskap.

Juryns pris kan komma från vilken kategori som helst och går till det bidrag som anses vara det mest kreativa och inspirerande entreprenörskapsinitiativet i Europa.

European Enterprise Promotion Awards belönar dem som främjar entreprenörskap och småföretag på nationell, regional och lokal nivå. Initiativ från alla EU-länder samt Albanien, Bosnien och Hercegovina, Kosovo*, Montenegro, Nordmakedonien, Serbien, Turkiet, Armenien, Moldavien, Ukraina, Island och Storbritannien kan delta i tävlingen. Sedan 2006 har över 4 400 projekt deltagit i utmärkelserna och tillsammans har de stöttat skapandet av långt över 11 000 nya företag.

Fakta Go Business

Go Business är inkubatorn för kreativa och nytänkande entreprenörer i norra Sverige. Vi hjälper dig att förverkliga din företagsdröm. Hos oss får du inspiration, kunskap, individuell coaching och blir en del av ett stort community av företagare som stöttar och peppar varandra

För mer information kontakta:

Andreas Eklund

Verksamhetschef Go Business