Anastasia och Anders Waara från Pajala skapade en ny uppfriskande alkoholfri dryck i samband med sitt bröllop.

Bröllopet var starten till den norrländska drycken The Original Sima

I samband med sin bröllopsplanering skapade det kreativa paret Anastasia och Anders Waara en alkoholfri dryck som skulle vara uppfriskande och meningsfull för sina gäster. - Vårt bröllop var gnistan som tände vår passion för att dela Sima med världen, säger Anastasia. Hon är en av dem som gått Go Business program och nu växer hennes företag The Original Swedish Sima AB så det knakar.

I hjärtat av Sveriges nordligaste områden blandar Anastasia och Anders Waara tradition med modern hållbarhet och erbjuder en exceptionell dryck som förkroppsligar det rika kulturella arvet från Tornedalen/Finland. Företaget The Original Sima grundades 2022 av Anastasia och Anders och nu tar paret nästa steg.

I mars skapade The Original Sima en produktionsökning från en hemmabaserad 60-liters brygd till en imponerande 1000 liter, tack vare ett partnerskap med Bottenvikens bryggeri i Luleå.

– Nu lanserar vi dessutom vår uppfriskande, alkoholfria brygd i aluminiumburkar med pantsystem vilket känns väldigt bra. Det bidrar till en mer hållbar framtid, samtidigt som vi hedrar de ålderdomliga traditionerna som förts vidare genom generationer, säger Anastasia.

Skapad från ett kärt familjerecept använder The Original Sima endast de färskaste citronerna och russinen, förberedda för hand för att säkerställa oöverträffad kvalitet.

– Vårt engagemang för att bibehålla det traditionella sättet att göra Sima är orubbligt. Från att skala citroner för hand till att noggrant välja ut varje russin, är vi dedikerade att bevara denna del av vårt arv, säger Anders Waara.

Uppkomsten av The Original Sima markerades av en önskan att erbjuda en inkluderande, alkoholfri skål på grundarnas bröllop, vilket reflekterar deras engagemang för tradition och gemenskap.

– Vårt bröllop var gnistan som tände vår passion för att dela Sima med världen. Att erbjuda en dryck som var både uppfriskande och meningsfull för alla våra gäster var viktigt för oss. The Original Sima förkroppsligar denna anda av inklusivitet och tradition, berättar Anastasia.

Många passionerade och drivna entreprenörer i norr har fått stöd i sin utveckling genom de program som Go Business erbjuder. Anastasia Waara är en av dem som nu tar nästa steg i sin affärsidé tillsammans med sin nyblivna make.

– Vi är så glada över att ha fått följa med på Anastasias resa med The Original Sima, så imponerade! Hon är en väldigt driven och kreativ person och vi är så stolta över att ha fått coacha henne, säger Andreas Kanon, verksamhetschef och projektledare Go Business.

Om The Original Sima

Grundat i Pajala, hjärtat av Tornedalen, av Anastasia och Anders Waara, är The Original Sima en hyllning till traditionerna i Sveriges nordligaste region. Genom att omfamna både arv och innovation, är The Original Sima en uppfriskande, alkoholfri dryck som inbjuder drickare att uppleva den rika kulturen i Tornedalen med varje sipp, nu med en hållbar vändning.

För mer information, vänligen besök www.theoriginalsima.se

Kontakt:

Anastasia Waara

Co-Founder

The Original Swedish Sima AB

hej@theoriginalsima.se

www.theoriginalsima.se

Kontakt Go Business:

Andreas Kanon
Verksamhetschef och projektledare
+46 (0)70-521 51 31

Piteå Science Park arbetar nära forskningsinstitut och akademi för att driva utvecklingen av Piteås starka profilområden: kulturella och kreativa näringar, cleantech och högteknologiska material. I bolagets tre verksamheter innovationsarenan, digitala huben Go Business och konserthuset Studio Acusticum möts olika perspektiv och kompetenser för att generera nya idéer, lösningar och upplevelser som gör Piteå och norra Sverige starkare och intressantare.