Mattias Berglund, vd Ávki, Cora Karlsson, verksamhetsledare Vallje, Marcus Olsson, verksamhetsledare Go Business och Amanda Karlsson, innovationsledare och affärscoach Go Business.

Go Business och Vallje inleder samarbete

Inkubatorerna Go Business och Valljes verkstad för entreprenörer som driftas av Ávki kommer i höst att köra ett gemensamt program för sina entreprenörer. Målet är att skapa ett kunskapsutbyte och ett större nätverk för entreprenörerna som deltar i de två inkubatorprogrammen. Samt att öka innovationskraften i Norr- och Västerbotten.

-Syftet med samarbetet är att vi gemensamt ska kunna stötta ännu fler entreprenörer som vill utveckla sitt företag och ta nästa steg. På lång sikt är såklart målet att företagen ska bidra till regionens utveckling. Många av entreprenörerna som deltar i våra program har affärsidéer vars syfte är att bidra till platsen där de verkar och vi ser redan många fina exempel på det från tidigare år, säger Marcus Olsson, verksamhetsledare Go Business.

Go Business finns i Piteå, Luleå och Skellefteå men erbjuder även stöd till företag från hela Norr- och Västerbotten. Vallje finns i Gällivare. De har sin gemensamma bas i kreativa näringar och tjänsteföretag.

-Det känns självklart att vi ska samarbeta och tillsammans skapa de absolut bästa vi kan för Norrbotten. Det händer fantastiska saker när entreprenörer från norra Sverige får chans att nätverka och redan från start fanns gemensamma affärer som kunde göras och gynnsamma samarbeten för entreprenörerna. Personligen tycker jag det är verkligt inspirerande att få ta del av vad alla kreativa företagare gör, säger Cora Karlsson, verksamhetsledare Vallje - verkstad för entreprenörer.

Programmet startade i början av september och det är 23 företag som deltar. Företagen möts digitalt för gemensamma workshoppar och nätverksträffar.

-Genom samarbetet kan vi få ut ännu mer av värde till våra entreprenörer och lättare göra affärer utanför den egna kommunen.

-Vi på Go Business vill nå ut ännu bredare till entreprenörer i hela Norr- och Västerbotten med vårt erbjudande och detta samarbete känns som ett viktigt steg, säger Marcus Olsson.

Go Business har funnits sedan 2008 och är en inkubator för kulturella- och kreativa näringar och tjänsteinnovationer. Sedan starten har Go Business hjälpt över 200 bolag att lyckas, och 4 av 5 entreprenörer som deltagit i inkubatorn driver fortfarande bolag. Go Business finansieras av Europeiska regionala utvecklingsfonden, Region Norrbotten, Luleå kommun, Piteå kommun, Skellefteå kommun och Sparbanken Nord.

Valljes verkstad för entreprenörer startades upp 2019 och pågår fram till sommaren 2021. Denna inkubator ägs och driftas av Ávki AB som är en ekonomibyrå och ett utvecklingsbolag i Gällivare. Syftet med projektet är att hitta formen för en stark inlandsinkubator för kulturella och kreativa näringar som odlar entreprenörskap, driver förnyelse och förädlar näringslivet.