Elina Andersson grundare av Livia Hälsa

Hjälper företag att minska sjukskrivningar genom strategisk friskvård

De stressrelaterade sjukskrivningarna ökar och stod första kvartalet 2020 för 41 procent av alla pågående sjukfall, enligt en rapport från Försäkringskassan. Det var en av anledningarna till att Elina Andersson valde att starta Livia Hälsa.

- Jag läser överallt om ett ökande antal stressrelaterade sjukskrivningar och minskad fysisk aktivitet/ ökat stillasittande med allvarliga fysiska och psykiska hälsorisker som följd. Det påverkar människor på både individ-, grupp- och samhällsnivå. Det vill jag vara med och bidra till att förändra, säger Elina Andersson grundare av Livia Hälsa.

Elina Andersson har en bakgrund som kostrådgivare, hälsovägledare och personlig tränare och håller på att utbilda sig till KBT-terapeut. Det senaste året har hon drivit eget som personlig tränare och främst riktat sig till privatpersoner. Nu byter företaget namn till Livia Hälsa och riktar sig även till företag.

- Idén om strategisk friskvård har vuxit fram under tiden jag gått mina utbildningar och läst mycket kring motivation, stress och hälsa. Jag vill nå ut till de individer som kanske inte tagit sig för att kontakta mig på egen hand och samtidigt hjälpa företaget minska sina sjukskrivningar, och därmed öka produktivitet och lönsamhet. Och dessutom bli en mer attraktiv arbetsgivare, både för de anställda och framtida rekryteringar, säger Elina Andersson.

Med Livia Hälsa hoppas Elina Andersson kunna sticka ut på marknaden genom att erbjuda en helhetslösning till företag. Hon erbjuder tjänster på både individ- och gruppnivå om det finns behov av det för att kunna nå ut till både dem som är fysiskt aktiva och de som inte är det.

- Det finns ett glapp mellan de som tränar ganska mycket och de som är mer eller mindre helt inaktiva. Jag vill minska det glappet genom att erbjuda individuell coachning för att hitta sin form av fysisk aktivitet och göra andra hälsofrämjande val. Det är i samtalet som förändringen startar, att någon lyssnar på en, säger Elina Andersson.

Idag tycker Elina att fysisk aktivitet ofta kopplas ihop med prestation. Hon vill inspirera till ett ändrat synsätt med fokus på att träna för att må bra och inte främst för att prestera.

- För mig är hälsa en ständigt pågående process med en blandning av fysisk aktivitet, balanserad kost och stressnivå och tillräckligt med återhämtning. Livia Hälsa vill vara lite motvikt till det högpresterande samhället vi lever i idag där allt mäts, kontrolleras och jämförs, säger Elina.

Hon tillägger:

- Jag vill hjälpa människor öka sina egna förutsättningar att vara sina bästa jag - friska och starka - och känna att de räcker till!

Källahänvisning:

Försäkringskassans socialförsäkringsrapport ”Sjukfrånvaro i psykiatriska diagnoser” undersöks psykisk ohälsa i Sveriges arbetande befolkning i åldrarna 20-69 år.

Stressrelaterad psykisk ohälsa: 41 procent högre risk för kvinnor (forsakringskassan.se)

Mer information om  Livia Hälsa

Livia hjälper företag att genom strategisk friskvård coacha den enskilde till fysisk aktivitet och samtidigt engagera hela arbetsgruppen genom gruppträning och aktiviteter. Allt för att hjälpa er som företag att bli friska, lönsamma och attraktiva. Livia hjälper dig som privatperson till ett hälsosamt liv genom personlig träning- online, hemma eller på plats- där det passar dig. Lika viktigt är balanserad kost, stressnivå i balans med tillräcklig återhämtning och god sömn - allt det hjälper Livia dig med! Människor som mår bra, är i balans, och har en livsstil som gör att de klarar sitt arbete och sin fritid - håller sig friskare både psykiskt och fysiskt, har ett bättre skydd mot långvarig stress och fattar klokare beslut. För allt hör ju ihop!

Amanda Karlsson

Kommunikationsansvarig 070-396 95 49