Carina Henriksson är en av föreställningens upphovspersoner och spelar också den sjungande poetissan i föreställningen.

Inbjudan till media: Mäktig scenkonstföreställning på fem språk bryter tystnaden om Korpelarörelsen

Söndagen den 12 juni hälsas media välkomna att ta del av genrep (kl.12) och urpremiär (kl.16) av ”Poetissan från Aareavaara – Paradisets barn”

I föreställningen som har världspremiär under Festspelens 40-årsjubileum möts drygt 50 scenkonstnärer med kopplingar till norra Sverige för att bryta tystnaden kring en skambelagd och mörkare del av den norrbottniska historien.

Korpelarörelsen är Nordens mest mytomspunna religiösa rörelse som utspelade sig i övre Tornedalen och Malmfälten under 1900-talet. Sekten förbjöds efter uppmärksammade rättegångar och den nedärvda skammen har följt generationer. Nu skildras berättelsen om rörelsen i en unik scenkonstproduktion på fem språk; svenska samt våra minoritetsspråk, meänkieli, finska, nordsamiska, lulesamiska och inslag av teckenspråk i gränsens och musikens tredje rum av berättare, sångsolister, kör, orkester, dans samt digitala projektioner. Den världsunika Orgel Acusticum spelar en av huvudrollerna och representerar det gudomliga instrumentet, medan dragspelet kliver fram när känslor och passion står i fokus.

Scenkonstproduktionen är den andra föreställningen som visas i satsningen ”Scenkonst från norr” som gör regional scenkonst tillgänglig för fler genom att erbjuda digitala livesändningar till fysisk och digital publik i de norra länen i samarbete med Folkets Hus och Parker samt Riksteatern Norra.

Föreställningen har urpremiär söndag den 12 juni, klockan 16 i Stora salen på Studio Acusticum, Piteå under Festspelens 40-årsjubileum.

Datum: 12 juni

Tid: kl.12 genrep, kl.16 urpremiär.

Plats: Studio Acusticum, Piteå

Anmälan: amanda.karlsson@piteasciencepark.se

Information om föreställningen:

Poetissan från Aareavaara – Paradisets barn är producerad av Opera Vildmark, Framnäs Folkhögskola, Festspelen i Piteå och GlesbygdsDivan i samverkan. Manus/Libretto: Bengt Pohjanen och Carina Henriksson. Musik: Fredrik Österling. Kör: Erik Westbergs Vokalensemble. Dirigent: Erik Westberg Regi/Koreografi: Carina Henriksson och Veera Suvalo Grimberg Orkester: Norrbotten Neo utökat med dragspel, orgel och kontrabas. I ensemblen kan ni se och höra Margareta Gudmundsson, Veera Suvalo Grimberg, Carina Henriksson, Anton Eriksson, Anders Rimpi, Katherine Osborne, Pia-Karin Helsing Saur, Andreas E Olsson, Britta Kangas, Hannah Karlsson m.fl

Mer information om ”Poetissan från Aarevaara – Paradisets barn” finns i bifogade pdf:er.

Mer information om Festspelen:

I fyra decennier har Festspelen i Piteå lockat publik från hela Sverige med ett högkvalitativt och originellt musikutbud. Årets Festspelen arrangeras den 11-16 juni på fem olika scener i Piteå, tre av scenerna hittar du på Studio Acusticum.

För mer information besök Festspelens hemsida: https://www.festspelen.se/omfe... information om Scenkonst från Norr:

Scenkonst från Norr är ett samverkansprojekt mellan Studio Acusticum, Folkets Hus och Parker och Riksteatern Norra. Satsningen är ett led i att tillgängliggöra regionalproducerad scenkonst för människor som av olika anledning inte kan ta sig till länens kulturhus. Inom ramen för samarbetet kommer tre föreställningarna att livesändas som har förankring i regional historia, minoritetskulturer eller en stark regional särprägel. Poetissan från Aareavaara – Paradisets barn är den andra föreställningen som visas.