Carina Henriksson  skapar och producerar nordlig scenkonst i nystartade bolaget GlesbygdsDivan AB.
Carina Henriksson skapar och producerar nordlig scenkonst i nystartade bolaget GlesbygdsDivan AB.

Nytt produktionsbolag för scenkonst

GlesbygdsDivan är namnet på både Carina Henrikssons produktionsbolag och hennes alter ego. I sitt företag skapar och säljer Carina Henriksson musik- och teaterföreställningar, skriver musik och manus samt erbjuder ReVoice-terapi och röstmassage.

- Jag vill bygga nätverk, samarbeta, utmanas och utvecklas. Jag vill skapa angelägen scenkonst och arbetstillfällen som gör det möjligt för kulturversamma att bo och verka i de norra länen, säger Carina

En drivkraft för Carina är att lyfta in Sveriges minoritetsspråk till en musikgenre där språken inte varit vanligt förekommande, i syfte att nå en ny publik, skapa nyfikenhet, öka kunskapen om våra minoriteter och vår mångkultur. En annan är att initiera kulturprojekt och skapa angelägen scenkonst som tar avstamp i vår kultur, musik och historia för att i nästa led, produktionsledet, skapa arbetstillfällen till de kulturarbetare som bor och verkar i regionen.

- Genom mitt företag kan jag även erbjuda skräddarsydda kulturupplevelser och leverera exklusiv och jordnära underhållning till företag, föreningar, offentlig sektor och privata uppdragsgivare. Tillgången till kultur är alltid viktig men den är än viktigare i kristid när scenerna gapar tomma och kulturlivet är satt på sparlåga.

I pandemins fotspår erbjuder GlesbygdsDivan flexibla koncept i det lilla formatet, Pocketopera, Pop-Up-Performance, Gerilla-Gig och Sångogram som kan framföras för ett fåtal i publiken, inomhus eller utomhus, men även snabbt växlas upp utifrån scenrum, publik och restriktioner

Norrländskt Requiem

Ett norrländskt REQUIEM med text av Bengt Pohjanen och musik av Fredrik Sixten har nyligen beviljats stöd från MUSIKVERKET. Carina Henriksson är projektledare/konstnärlig ledare och REQUIEM är startskottet för en fortlöpande samverkan som involverar bl. a Opera Vildmark, Framnäs Folkhögskola och Erik Westbergs Vokalensemble. Ytterligare scenkonstprojekt är i tillblivelse, bl. a POETISSAN FRÅN AAREAVAARA. Dessa har sceniskt uruppförande respektive urpremiär under 2022 i Stora salen på STUDIO ACUSTICUM i PITEÅ.

Läs mer om GlesbygdsDivan på den rykande färska hemsidan https://glesbygdsdivan.se

Under våren 2021 deltar Carina Henriksson i Go Business inkubatorprogram för att utveckla företaget Glesbygdsdivan AB.