Petra Marklund är aktuell med nya skivan Frimärken

Petra Marklund kommer till Festspelens 40-årsjubileum i Piteå med ny musik

Hon har fått oss att sträcka händerna mot himlen, mikrofon-kåta oss och har i decennier levererat både hits som peppar upp vilket dansgolv som helst och välproducerad pop med låttexter som stannar kvar länge. I sommar kommer Petra Marklund till Festspelen med ny musik och det är faktiskt, hör och häpna, första gången som hon spelar i Piteå.

- Det känns konstigt att det är så men det här är min Piteåpremiär. Det var verkligen på tiden! Jag tycker att det ska bli jättekul att få spela för er, säger Petra Marklund.

Petra Marklund startade sin karriär under namnet ”September” och nådde stora framgångar med låtarna ”La La La (Never Give It Up), ”Satellites”, ”Cry for you” och ”Can’t Get Over” som blev stora internationella dansgolvhits. År 2010 medverkade hon i Så mycket bättre och vann den svenska publikens hjärta efter tolkningarna av Petters ”Mikrofonkåt” och Eldkvarns ”Kärlekens tunga”. 2012 släppte Petra albumet ”Inferno” med superhiten ”Händerna mot himlen” som streamats mer än 65 miljoner gånger på Spotify. Nu är Petra aktuell med det nya albumet ”Frimärken” som fått lysande recensioner.

- Frimärken är ett album som är väldigt mycket här och nu och som beskriver världen omkring mig. Det har varit en häftig och omvälvande tid. Jag har fått barn och den enorma kärleken till dom har gjort att jag funderat ännu mer på framtiden. Det här är en frustrationsskiva med poppig musik som lättare upp det.

Klimatångest och livet som småbarnsförälder är inslag i låtarna på den nya plattan. Idén till låten ”Maneter” kom när Petra läste en artikel om just Maneter och att ”dom saknar hjärtan och hjärna och håller på att ta över alla världens hav”. Det blev så symboliskt berättar Petra.

Mitt artisteri har bara blivit mer spännande ju äldre jag blir. Jag har blivit bättre på hantverket och på att hitta mitt uttryck. På den här skivan har jag också gjort mer själv när det kommer till produktionen och det har känts både viktigt och givande. Det gör att det känns extra kul att framföra låtarna på scenen.

I låten ”Dom kallar mig för…” beskrivs livet med småbarn utan filter med de inledande raderna ”Inte sovit en sekund på fyra år, har fått ringar ingen kräm kan komma åt”.

- När du får barn får du en gemenskap med så många människor där enbart en blick kan säga allt. Det är en väldigt fin sak som följer med föräldraskapet.

Under Festspelen kommer Petra Marklund att uppträda i Black Box på Studio Acusticum och på frågan om vilken av hennes nya låtar som kommer att peppa i gång till dans svarar Petra:

- Min nya låt “Se mig i ögonen” brukar publiken börja dansa till och det var oväntat på ett kul sätt. En låt som jag skrev i frustration till min mobilknarkande fästman (och till mig själv) som jag tror att många i publiken kan känna igen sig

Petra Marklund spelar måndag den 13 juni, klockan 20 i Black Box på Studio Acusticum. Hon har också med sig det nya stjärnskottet Felicia Takman.