Jenny Westerlund startar bokförlaget JW förlag & utbildning.

Startar schysst bokförlag i Piteå

Piteåbon Jenny Westerlund har i flera år drivit företaget Skrivfokus där hon hjälpt andra med kreativt skrivande genom skrivkurser, manusutveckling och skrivhandledning. Nu tar hon nästa steg för att kunna hjälpa författare hela vägen fram till utgivning genom att starta ett bokförlag – JW förlag & utbildning.

-Jag vill ge fler möjlighet att förverkliga sina författardrömmar, oavsett om det är skönlitterärt eller facklitteratur. Det finns så många spännande människor, inte minst i norra Sverige, som kan olika saker och att skriva en bok om sin expertis är ett bra sätt att nå ut med sitt personliga varumärke, säger Jenny Westerlund.

Med JW förlag & utbildning är visionen att bli det bästa alternativet till de stora förlagen. Ett bokförlag som ger författaren inflytande i utgivningen och erbjuder schyssta förlagsavtal. Förlaget siktar på en begränsad men bred bokutgivning där varje utgivning anpassas utifrån målgrupp, syfte och hållbarhet.

-Vi kommer att satsa på engagerande böcker som väcker läslust, underhåller och erbjuder nya insikter och inspiration. Till exempel skulle jag gärna vilja ge ut böcker där kreativa entreprenörer får dela med sig av sina kunskaper. En fackbok kan vara allt från forskningsbaserad teori och läromedel till en handbok, kokbok eller en inspirerande reseguide, säger Jenny.

Målet är att redan under hösten 2021 ge ut två böcker. En handbok för ångesthantering som riktar sig till unga vuxna skriven av psykiatrisjuksköterskan Linda Zetterström och en debutroman av samhällsentreprenör och skribent Malin Ackermann från Lycksele som handlar om att kämpa för det man tror på.

JW förlag & utbildning kommer även att erbjuda olika utbildningar som skrivarkurser och digitala workshops för författare, kurser i copywriting och en yrkesutbildning inom manusutveckling och förlagskunskap.

Under våren 2021 deltar Jenny med JW förlag & utbildning i Go Business inkubatorprogram för att utveckla sitt företag.
Go Business är Piteå Science Parks inkubator för företag inom kulturella och kreativa näringar samt tjänstesektorn.

Kontakt: Jenny Westerlund 070-233 12 85