Barndomsvännerna Christoffer Blombäck och David Palmbo öppnar i december pop-up restaurangen Bistro Brutal.

Stjärnkocken David Palmbo och Christoffer Blombäck öppnar pop-up restaurangen Bistro Brutal i Kalix under december

I december slår barndomsvännerna David Palmbo och Christoffer Blombäck upp portarna till Bistro Brutal, en pop-up restaurang där högtidernas högtid - jul står som inspiration för vilken atmosfär och känsla man vill förmedla i lokalen.

– Julen är en tid då människor vill samlas och njuta av god mat och dryck och vi kommer att erbjuda det alternativa julmyset, säger David Palmbo.

Mat och dryck kommer som sagt att vara fristående från julens koncept och där är arket fortfarande vitt för att färgläggas färdigt till premiären den 1 december.

– De som har upplevt min matlagning sedan tidigare kommer att känna igen mitt matlagningsuttryck. Det blir som vanligt en hel del crossover och kreativ och nyfiken gastronomi.

Trots att det bara är några veckor sedan duon lanserade Bistro Brutal och öppnade upp för bokningar i sociala medier är det snart fullbokat.

Responsen har varit helt galen, ingen har sett menyn eller vad det kommer att kosta ändå är majoriteten av sittningarna redan bokade.

Bistro Brutal kommer att hålla till i Kalix Golfklubbs lokaler med utsikt mot Kalixälven. I den röda stugan ovanför Ice and Light Villiage och Filipsborg, the Arctic Mansion.

Mer om David Palmbo

David Palmbo har jobbat på några av landets finaste restauranger däribland Grand Hôtel Stockholm. Idag driver han eget bolag som matkreatör och konsult. Han gör också en hel del gästspel på olika restauranger. David Palmbo deltar under hösten/vintern i Go Business inkubatorprogram.