Tonsättaren Malin Bång, alumn från Musikhögskolan i Piteå har blivit invald i Kungliga Musikaliska Akademien Fotograf: Elisabeth Ohlson Wallin

Under våren har nio nya svenska ledamöter valts in i den Kungliga Musikaliska Akademien, en av dessa är den framgångsrika tonsättaren Malin Bång, alumn från Musikhögskolan i Piteå vid Luleå tekniska universitet.

– Det kom väldigt överraskande. Jag tror att jag och säkert många fler som håller på med nutida musik känner att man verkar i sin egen värld som någon form av undergroundaktivitet. Det är väldigt fint att akademien tycker att min musik är intressant och vill uppmärksamma den, säger Malin Bång.

Malin Bång beskrivs ofta som en av vår tids mest nyskapande och framsynta tonsättare. Hon startade sin karriär 2003 och sedan dess har utmärkelserna regnat över henne och idag framförs hennes musik över hela världen. Det som kanske inte alla vet är att det faktiskt började med studier i Piteå. På 90-talet studerade hon komposition och piano, programmet hette Instrumental- och ensemblelärare, på Musikhögskolan i Piteå under fyra år.

– Det var intensiva år och jag var på skolan i stort sett hela tiden och övade med mina studiekamrater. Jag minns att vi gjorde många ambitiösa konserter och examenskonserter. Vi hade flera samarbetsprojekt och fick skriva för till exempel slagverksensemblen, Umeå symfoniorkester och skrev även små operascener som spelades upp på Norrlansoperan. Jag skrev också ett medley till SMASK. Rent kompositionsmässigt så gav den här tiden mig väldigt bra bredd.

Malin Bång kommer också ihåg sin lärare Jan Sandström.

– Han var väldigt positiv, uppmuntrande och stöttade verkligen komponerandet. Mitt minne från Piteå är att vi under hans seminarier fick träffa många gästföreläsare som presenterade sin musik. Vi gick även igenom moderna klassiker och flera av mötena med den musiken influerade mig mycket i mitt eget komponerande framöver.

Hon fortsätter:

– I Piteå kändes det som att vi var en familj. Alla kände varandra på skolan och det fanns mer utrymme för gemenskap även i hur programmen var upplagda än vad det har varit på mina andra studieorter. Det tycker jag var väldigt bra i Piteå och jag har fortfarande många kompisar från den tiden.

Idag samarbetar Malin Bång med orkestrar och ensembler över hela världen och kan välja bland uppdrag och förfrågningar. Hennes senaste projekt var operan "The Damned and the Saved" som hon skrev för Nationaltheater Mannheim och som framfördes på Münchener Biennale som är en festival för nutida musikdramatik i München. Hon undervisar också i komposition på bland annat Göteborg universitet. I framtiden vill hon arbeta mer för att skapa en situation i Sverige där den nutida konstmusiken får ett större anslag och därmed en mer framträdande plats.

– Infrastrukturen i Sverige för den nutida konstmusiken är inte alls på samma nivå som i andra nordiska länder. Jag skulle vilja arbeta mer med att etablera en hållbar struktur för konstmusiken och även med att skapa förutsättningar för fler internationella samarbeten. I det arbetet kanske det kan vara en fördel att vara ledamot i den Kungliga Musikaliska Akademien.

Faktaruta:

Namn:
Malin Bång

Yrke:
Tonsättare, undervisar i komposition och grundare av den uppmärksammade ensemblen Curious Chamber Players.

Utbildning:

Musikhögskolan i Piteå, Universität der Künste i Berlin, Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, Högskolan för Scen och Musik vid Göteborgs universitet och kurser i idéhistoria.

Uppmärksammade verk:

Kudzu / the sixth phase – musikdokumentärt drama för ensemble

Ripost – konsert för slagverk, kontrabas och symfoniorkester

Avgår, pågår – för symfoniorkester

Palinode – för förstärkt ensemble med objekt

Irimi – för sinfonietta

Kobushi Burui – för saxofon, slagverk, elgitarr, piano och hushållsmaskiner

Purfling – för violin och elektronik

Split Rudder – för Paetzold kontrabasblockflöjt och elektronik

Turbid Motion – för ensemble

Faces and Moon Splinters – för röst och ensemble.

Aktuell med:
Nytt ledamot i Kungliga Musikaliska Akademien (är även ledamot i den tyska motsvarigheten Akademie der Künste, Berlin).

Om Kungliga Musikaliska Akademien:

Kungl. Musikaliska Akademien instiftades av Gustav III år 1771. Idag är Akademien en fristående institution som förenar tradition med ett aktivt engagemang i dagens musikliv.

”Akademien har till ändamål att främja tonkonsten och musiklivet. Den skall därvid följa utvecklingen inom det svenska och internationella musiklivet, ta initiativ för att gagna musikkulturen samt på musikens skilda områden stödja utbildning, forskning och konstnärligt utvecklingsarbete.”

Andra kända medlemmar:

Bland akademiens medlemmar finns bland annat Benny Andersson, jazzsångerskorna Lina Nyberg och Rigmor Gustafsson, kompositören Georg Riedel, Operans vd Birgitta Svendén, operasångerskan Malena Ernman och pianisten Staffan Scheja.