Det är viktigt att ladda elbilen på ett säkert sätt.

Ladda elbilen säkert hemma

Har du en elbil då är det viktigt att ladda bilen tryggt och säkert. Det kan gå illa om man gör fel, i värsta fall kan det orsaka en brand och bli en försäkringsfälla. Det kanske låter allvarsamt att uttrycka det så, men det är det också. Enligt statistik från Elsäkerhetsverket är nio av tio småhus i Sverige äldre än 30 år, vilket innebär att elanläggningarna oftast är underdimensionerade. Vägguttagen är inte gjorda för att klara av effekten som krävs vid upprepad laddning av elbilar.

- Vår rekommendation är att man installerar en smart laddbox, det är det säkraste alternativet. Då ser vi till att installationen anpassas efter din anläggning och boxen utrustas med en egen jordfelsbrytare, säger Simon Wallström, arbetsledare på PiteEnergi.

En laddbox kommunicerar med bilen och elen stängs automatiskt av när bilen är fulladdad. Den laddar snabbare och framförallt säkrare än med ett vanligt eluttag och går att styra via en app. Det är viktigt att Laddboxen monteras av en behörig elinstallatör och själva laddboxen ska uppfylla Elsäkerhetsverkets krav.

Vi på PiteEnergi har erfarenhet av att installera laddstationer och laddboxar och vi hjälper dig hela vägen tills den är installerad och klar. Mer information finns på vår hemsida.