Mer bredband till Piteås landsbygd

Mer bredband till Piteås landsbygd

Vi fortsätter att bygga ut vårt bredbandsnät och totalt har nu 96% av Piteåborna tillgång till vårt bredbandsnät och 89% är redan anslutna. Piteå är bäst i Norrbotten när det kommer till bredbandsutbyggnad på landsbygden.

Med vårt bredband via fiber framtidssäkrar du vardagen med en snabb och stabil uppkoppling och hela familjen kan streama film, ladda ner musik, eller spela online. Du kan dessutom välja tjänster valfritt från tio olika tjänsteleverantörer.

I Piteås glesbygdsområden är idag 62% av hushållen anslutna till bredbandsnätet. Om vi även inkluderar de hushåll som har möjlighet att ansluta sig (fiber i sin absoluta närhet), landar siffran på 71%. Siffror som är bäst i Norrbotten och något vi är mycket stolta över.

Vi fortsätter satsa på landsbygden
I år påbörjar vi bredbandsutbyggnad i Mellanboda och Brännland, en fortsättning på arbetet med att bygga ut vårt fibernät i landsbygden. Ett arbete som pågått i många år.

- Vi ser en fortsatt hög efterfrågan från både hushåll och företag, att ansluta sig till bredband via fiber. Tillgång till snabbt och driftsäkert bredband är viktigt för alla i vår kommun och vi fortsätter att satsa på att bygga ut fibernätet i vår landsbygd. Vi vill att alla ska ha tillgång till vårt bredband och vi söker vägar för att kunna ansluta ännu fler. Dock är det ingen hemlighet att vi behöver beviljas bredbandsstöd för att kunna fortsätta bygga ut på landsbygden och det har vi ansökt om att få, säger Johan Nilsson, chef Bredbandsavdelningen.

Bredband via fiber har hög driftsäkerhet och tekniken är beprövad och hållbar. Du väljer själv vilken eller vilka tjänster och leverantörer som passar dig bäst. Läs mer och ta del av aktuella erbjudanden direkt i vår tjänsteportal.

Ovanstående siffror är hämtade från Post- och telestyrelsens senaste rapport.

Johan Nilsson

Presskontakt Chef Bredband 0911-648 00