En av de sex nya snabbladdarna som installerats i Piteå

Nya publika laddstationer i Piteå

PiteEnergi har nyligen installerat ett antal nya publika laddstationer, som nu är i drift. Investeringen ökar möjligheterna att ladda elfordon i regionen och förstärker ytterligare satsningen på hållbarhet. Beslutet att utöka antalet publika laddstationer kommer vid en tidpunkt då elfordon är ett givet transportsätt för många.

Etableringen syftar till att möta den växande efterfrågan på bekväma och tillgängliga laddplatser och uppmuntra fler individer och företag att välja elbil som transportmedel.Laddstationerna är utrustade med den senaste tekniken, som erbjuder kompatibilitet med olika bilmodeller och möjligheter till snabbladdning upp till 150 kW. Det säkerställer effektiv och pålitlig laddning och minimerar väntetiderna.

De nya laddarna är utrustade med en betallösning som gör det enkelt att betala sin laddning, antingen via appen Easypark eller med vanligt betalkort.

Förbättrade laddningsmöjligheter förväntas ha en positiv inverkan när det gäller att locka fler besökare till Piteå. Tillgången till laddinfrastruktur utgör en viktig faktor för många när de planerar sina resor.

– För oss är det viktigt att Piteå erbjuder bra infrastruktur för elbilsladdning för både pitebor och våra besökare. Vi vill vara med och bidra till en snabbare omställning till en mer hållbar framtid, säger Anders Ådemo, marknadschef på PiteEnergi.

De nya laddstationerna är strategiskt placerade vid PiteEnergis kontor, på Turbovägen i Öjebyn och vid solcellsanläggningen Solvåg vid Acusticum. Detta säkerställer bra tillgänglighet och bekvämlighet för elbilsanvändare.

– Även om solcellanläggningens elproduktion inte är stor nog för den här nivån på laddning tror vi att den direkta närheten till Solvåg ändå kan väcka intresse och nyfikenhet i ett större perspektiv och öka förståelsen för hur framtidens energilösningar hänger ihop, säger Jörgen Andersson-Strand, VD PiteEnergi.

– Utbyggnaden av de nya publika laddstationerna är viktig för att påskynda övergången till en renare och mer hållbar transportsektor och går i linje med vår vision om framtidens samhälle, avslutar Anders Ådemo.

Installationen av laddstolparna har delvis finansierats av Europeiska unionen – NextGenerationEU och naturvårdsverket genom Klimatklivet.