PiteEnergi gör utvecklingsprojekt med batterilager

PiteEnergi gör utvecklingsprojekt med batterilager

Vi tar ett steg in i framtiden genom att nu installera batterier för att utforska och förstå hur vi kan maximera möjligheterna på energimarknaden. Dessa batterier installeras tillsammans med avancerad styrutrustning som optimerar elanvändningen baserat på vad som är mest fördelaktigt för stunden. Med batterier kan alla, oavsett om du är villaägare eller företagare bidra till en hållbar framtid.

Användningsområdena och nyttan med batterilager är flera. Att lagra producerad el när priserna är låga och använda den när elpriserna är höga eller att jämna ut effekttoppar är två exempel som både sparar pengar och gynnar miljön.

Vi installerar nu batterilager med en total effektkapacitet på 140 kW, och vårt mål är att koppla upp dem mot Svenska Kraftnät och stödtjänstmarknaden som kan bidra till att balansera elnätet i stort. Efterfrågan på styrbara resurser har ökat avsevärt de senaste åren, och detta har också medfört högre ersättning för de som kan tillgängliggöra sådana resurser. Vi är fast beslutna att vara en del av denna positiva utveckling.

De senaste åren har förnybar elproduktion, som solceller och vindkraft, blivit en viktig del av energisystemet. Utmaningen med denna typ av elproduktion ligger i att upprätthålla en stabil elförsörjning, då produktionen varierar mellan höga och låga nivåer. Batterier spelar en avgörande roll i att hantera dessa utmaningar, genom att kunna lagra överskottsel när tillgången är hög och bidra med el när efterfrågan är hög. På så vis kan batterier hjälpa till att utjämna balansen i elnätet.

Installationen av batterilagret är en del av ett utvecklingsprojekt som kommer att kompletteras med en takmonterad solcellsanläggning under året. Batterierna är utrustade med avancerad teknik, som gör det möjligt att automatiskt styra dem mot det som är mest fördelaktigt för varje resursägare. Vårt övergripande mål är att koppla anläggningen till stödtjänstmarknaden och erbjuda tjänster för att balansera elnätet.

Batteriernas effekt överskrider miniminivån för att kvalificeras som leverantör till Svenska Kraftnät. När denna kvalificering är godkänd, vill vi erbjuda våra kunder möjligheten att koppla upp sina egna batterier och därmed bli en del av framtidens energisystem. Detta är ett steg mot att göra energianvändning mer hållbar och effektiv för oss alla.

Anders Ådemo, vår marknadschef understryker den ökande efterfrågan på flexibla resurser för att balansera elnätet. – Denna efterfrågan har skapat en ny marknad för denna typ av tjänster, och ersättningsnivåerna är attraktiva, vilket gör att många ser värdet i att investera i batterier. Det är också värt att notera att denna marknad är relativt ny, vilket tidigare har medfört att regelverket och rollerna inom detta tjänsteområde inte riktigt funnits på plats. Men nu börjar det bli tydligare, och självklart vill vi se till att våra kunder har möjlighet att vara bland de första som når denna marknad.

Vill du veta mer om batterilager, solceller och våra tjänster? Kontakta oss gärna så hjälper vi dig att ta nästa steg mot en mer hållbar och effektiv energianvändning.