Elisabeth Uhlander och Sofie Holmbom, Elhandlare på PiteEnergi

PiteEnergi utökar perioden med fast pris från 4 till 6 månader, i sitt Flexavtal.

Att välja rätt elavtal kan vara en knepig uppgift. Historiskt sett har våra kunder kunnat välja på avtal med antingen fast eller rörligt elpris men sedan vi introducerade Flexavtalet har allt fler kunder upptäckt fördelarna med en kombination av båda alternativen. Flexavtalet, som erbjuder ett fast pris under vintern och ett rörligt pris under sommaren, har skapat en trygghet och nu när perioden utökas med fast pris från 4 till 6 månader, innebär det en ökad trygghet för våra kunder.

Elmarknaden har under de senaste åren förändrats, då omställningen till en större andel förnybar elproduktion har lett till ökade svängningar på det rörliga elpriset kopplat till väder och temperatur. Tillgång på vattenkraft har alltid påverkat elpriset och med mer sol- och vindkraft i systemet är vädrets påverkan på elpriset än större. Samtidigt har oroligheterna i världen påverkan på den finansiella marknaden, vilket lett till högre priser för de fasta elavtalen.

Under vintermånaderna är det vanligt att det rörliga elpriset når sin topp, och i kombination med ökad elanvändning innebär det en potentiell risk för höga elkostnader. Med vårt Flexavtal kan du nu säkra elpriset från oktober till och med mars, vilket ger extra trygghet. Tidigare var perioden med fast elpris december-mars men nu har vi alltså förlängt perioden med två månader till. Förändringen har efterfrågats av våra kunder.

Tillgången till vatten i magasinen under hösten ger en viktig indikation på hur kommande vinters elpriser utvecklas. Blir det en torr sommar med lite nederbörd finns risk för höga rörliga elpriser och med en allt känsligare prisutveckling för de fasta elavtalen, väljer allt fler kunder att teckna sina elavtal tidigare på året.

-Genom att förlänga fastprisperioden på Flexavtalet från 4 till 6 månader kan vi skapa ett ännu tryggare elavtal till ett lägre pris, säger vår elhandlare Sofie Holmbom.

– Vi rekommenderar kunder som har behov av att kunna förutse sina kostnader, att se över sitt elavtal och börja fundera över hur man vill göra inför kommande vinter, fortsätter Elisabeth Uhlander.

Flexavtalet går att teckna från 1 april till och med 27 september 2024.