Tillsammans ser vi till att mötesplats Zenith öppnar på Strömbackaskolan. Från vänster: Jens Hedström och Per Pettersson, Piteå IF FF, Annika Niklasson, gymnasiechef, Emma Nyström, Wibax, Björn Lavander, Pite Energi, Annika Sandberg, Sparbanken Nord,

Tillsammans för Piteås ungdomar

Fiket på Strömbackaskolan i Piteå har hållit stängt sedan i oktober förra året men inom kort öppnas det upp igen, under det nya namnet mötesplats Zenith. Bakom nyöppningen står projektet Samhällsvinsten som är en satsning som drogs igång av Piteå IF.

Projektet Samhällsvinsten startades för att arbeta med olika utmaningar i dagens samhälle och den minskade rörelsen hos våra ungdomar, i korthet för att skapa ett bättre Piteå. Samhällsvinsten drivs av Piteå IF tillsammans med PiteEnergi, Sparbanken Nord, Wibax, Smurfit Kappa och Piteå Kommun.

Under 2023 arrangerade man aktiviteter som Öppna Hallen (en popup-fritidsgård) samt även Nattfotboll. Aktiviteterna arrangerades på kvällar och helger vilket och var mycket välbesökta om omtyckta, då de innebar trygga och inbjudande mötesplatser för Piteås ungdomar. Vi kan glädjande konstatera att den positiva utvecklingen nu resulterat i att det finns en permanent fritidsgård i Piteå, i form av Malmgatan 5.

Genom projektet kommer man nu att ta över fiket i Strömbackaskolan, som byter namn till mötesplats Zenith. Herrlagsspelare från Piteå IF kommer att arbeta på plats och målet är skapa en trygg mötesplats, inkluderande aktiviteter och att inspirera gymnasieungdomar till en hälsofrämjande livsstil.

Nästan 40 % av eleverna i årskurs 1 på Strömbackaskolan uppgav i en undersökning att de sällan eller aldrig äter frukost. Därför kommer det att erbjudas gratis frukost en gång i veckan, för att ge eleverna en bra start på dagen. Frukosten erbjuds i samarbete med Samhällsvinstens alla partners och tillsammans kommer man även att agera frukostvärdar.

-Det känns fantastiskt att vi inom Samhällsvinsten kan vidareutveckla konceptet och att kommande år göra skillnad genom att stötta gymnasieskolan. Vi vet att skolan går igenom en tuff förändring och att vi som förening kan ställa upp och skapa goda förutsättningar för våra ungdomar känns fantastiskt, säger Jens Hedström Piteå IF.

-Vi vill rikta ett tack till Piteå IF för att de drog igång Samhällsvinsten. Fjolårets aktiviteter som lett till att vi nu har en fritidsgård i staden är ju en succé i sig och tillsammans kommer vi att kunna hitta fler saker som hjälper våra ungdomar och skapar ett bättre Piteå. Mötesplats Zenith är definitivt en sådan sak, säger Björn Lavander, kommunikatör på PiteEnergi.

Under 2024 kommer Samhällsvinsten även att fortsätta arbeta med ett antal större kvällsarrangemang under helger.