Ännu mera konst på elskåp i Piteå!

Ännu mera konst på elskåp i Piteå!

Ifjol fyllde Piteå 400 år och som en del i firandet så skapades en konstutställning på stadens elskåp som fick namnet ”Pite on my mind”. Ungdomar fick skicka in sina bidrag och ett antal valdes ut av en enväldig jury, för att sedan tryckas och därefter fästas på elskåp i centrala Piteå. Resultatet blev en konstutställning som kan beskådas av allmänheten.

De utsmyckade skåpen från ifjol står kvar och nu kommer det att adderas 17 stycken nya skåp med nya konstverk, i samband med årets jurybedömda utställning. Personer födda 96-06 har kunnat skicka in sina verk, där de arbetat utifrån temat ”Tänk innanför boxen”. Till årets utställning kom det totalt in 32 kreativa bidrag.
– Vi fick så otroligt positiv respons, både från deltagande konstnärer och från åskådare som tyckte det blev ett uppiggande inslag i stadsbilden. Det kändes solklart att köra en repris, berättar Anja Lundström, ungdomskonsulent på Piteå Kommun.

Årets jury bestod av:
Kristina Englund, Kultursekreterare Piteå Kommun
Anders Ådemo, Marknadschef PiteEnergi
Jens Pettersson, Konstpedagog Piteå Konsthall

– Vi tycker att konstutställningen är ett väldigt fint initiativ, som gör vår stad bättre och ännu mer intressant. Idéen att ge våra konstintresserade ungdomar en större plats i Piteå känns helt rätt och vi hoppas och tror att både Pitebor och stadens besökare får se ännu en uppskattad konstutställning nu i sommar. Avslutningsvis vill vi tack alla konstnärerna för fantastiska bidrag, det var verkligen inte enkelt för oss i juryn, säger Anders Ådemo, marknadschef på PiteEnergi.