Irma Määtä är skaparen till konstverket "Skrotig fisk"

Mer offentlig konst på elskåp av Piteungdomar

Är det en fågel? Är det ett plan? Är det 14 nya konstskåp i stan? För fjärde året i rad presenterar PiteEnergi och UNG – Kultur, Park & Fritid utställningen Pite on my mind.

Temat för 2024 är ”Typ ett djur”, under våren har det varit ett open call för personer födda 08-98 att skicka in ett digitalt bidrag i valfri teknik. Totalt så kom det in 28 st och därefter tog årets jury vid och den bestod av:

Jens Pettersson, Konstpedagog, Konsthallen, Piteå Kommun
Maria Åhlund, Chef planering elnät, PiteEnergi
Stefan Holmgren, Piteå Konstförening

– Vi i juryn var så imponerade över att se alla fina bidrag – vilket jobb de lagt ned och vad svårt det var att välja! Det är en stor ära att få vara med i juryn och det är med stor vördnad och omsorg vi valt ut årets bidrag. Det blir spännande att se det färdiga resultatet – det kommer definitivt att förgylla Piteå!” säger Maria Åhlund, Chef, planering Elnät på PiteEnergi.

Juryn har ej fått ta del av namn och ålder på konstnärerna, utan bedömningen har gjorts av anonyma verk baserat på motiv och beskrivning.
– Denna utställning är en av årets höjdpunkter att arbeta med! En chans för unga att ta plats i det offentliga rummet och uttrycka sig! Det är också kul att vi nu har fått så många skåp att dessa färgklickar dyker upp där man minst anar det. Säger Anja Lundström Ungdomskonsulent på Piteå kommun.

En av de utvalda konstnärerna är Irma Määttä, 18 år, som bor i Roknäs och går andra året på Strömbackas estetik & mediaprogram. Hon har gjort bidraget ”Skrotig fisk”.

– Verket föreställer en fisk av skräp eftersom skräp ofta hamnar i havet vilket fiskar äter som vi sedan får i oss. Jag skapade den för att uppmärksamma att det är inte bara för djur och natur vi bör sluta skräpa ned för men också oss själva, säger Irma.

Hennes skåp kan ses vid bostadsområdet Durrnäs, Irmas utgångspunkt har varit att först arbeta fysiskt med kollageteknik i papper för att sedan lägga in det i ett redigeringsprogram för att förändra proportioner och lägga till både text och foto.

– Det känns coolt att se den på riktigt och i stort format, att den finns för folk att se utan att jag behöver visa den, säger hon. Totalt finns det nu 65 utsmyckade skåp i kommunen.

kartan hittar du alla! De lila markeringarna är årets skåp.

Vid varje elskåp finns också en etikett med en QR-kod, den kan du skanna in för att läsa konstnärens beskrivning av verket.

Deltagande konstnärer i Pite on my mind 2024:

Ellie Brynolfsson, Mikaela Bäckström, Siri Backefalk, Ella Gyllenhaal, Olle Häggbom, Kerstin Johansson, Hugo Johansson, Jonatan Lidström, Patrik Lundgren, Irma Määttä, Isabell Norman, Milda Noren, Älva Stjärnbrant, Alva Öhman.