Nu presenterar vi Piteås badtemperaturer

Nu presenterar vi Piteås badtemperaturer

Vilken strand är Piteås hetaste idag? Efter att ha installerat sensorer på några av våra populäraste badplatser kan vi nog svara på den frågan. Vi kommer under hela sommaren att presentera badtemperaturerna i realtid till alla badsugna.

Små trådlösa och batteridrivna sensorer har placerats i vattnet på Norrstrand, Gläntan, Stenskär, Hamnviken, Sandöbadet och Harrträsket och mäter badtemperaturen i vattnet varje halvtimme, dygnet runt. Mätdjupet är cirka 50 centimeter under ytan.

Idag är vi vana att det flesta av våra saker är uppkopplade och nu vill vi bidra till smartare fastigheter, framtidens samhälle och ett smartare Piteå. Vi har komplettarat fibernätet med ett trådlöst sensornät som kan ta emot och skicka signaler till olika sensorer. Tekniken som kallas LoRaWAN, är en standardiserad teknik som kännetecknas av lång räckvidd, låg energiförbrukning och hög säkerhet med trygg dataöverföring. Sensorerna som drivs av batterier fungerar trådlöst och möjliggör att de även kan användas där tillgång till el saknas.

Sensorerna kan exempelvis berätta om när sopkärl behöver tömmas, mäta antalet in- och utpasseringar genom dörrar och skicka mätvärden för fukt och temperatur. Andra exempel på användningsområden är bl.a. GPS-positionering, övervakning, ljudnivåer, luftkvalité eller att kunna se lediga parkeringsplatser. Tekniken är densamma oavsett om det är badplatser eller något annat som kopplas upp – allt sköts trådlöst via LoRa-nätet.

– Det finns massor av möjligheter med vårt sensornät, det mesta går att mäta och presentera på det sätt man vill, det är det som gör det så spännande. Vi jobbar med flera idéer till tjänster som vi hoppas kan skapa nytta för såväl enskilda villaägare, företag som samhället i stort. Att kunna presentera badtemperaturer är ett första steg på resan mot ett smartare Piteå, säger Anders Ådemo. marknadschef, PiteEnergi