Det utsmyckade elskåpet i Sjulnäs

Rekordmånga ansökningar till årets elskåpsutställning – Pite on my mind!

För tredje året i rad är det nu dags för Pite on my mind - Konst på elskåp. PiteEnergi i samarbete med UNG – Kultur, Park & Fritid presenterar årets utställning som är placerad i 18 olika byar i kommunen.

– Det känns som en naturlig utveckling av utställningen att placera konstskåp i några av Piteås byar. Det var dock klurigare än vi trodde att hitta lämpliga skåp, men jag tycker verkligen vi fått till det! Bland annat Långträsk, Sikfors, Rosvik, Jävre och massa däremellan, säger Anja Lundström Ungdomskonsulent på Piteå kommun.

Upplägget för utställningen är ett open call för personer födda 07-97 att skicka in ett bidrag på temat ”Mer är mer”. Totalt så kom det in 41 bidrag vilket är ett nytt rekord! Därefter tog årets jury vid och den bestod av:

Sofia Öberg, Slöjd & Formkonsulent, Region Norrbotten
Anders Ådemo Marknadschef PiteEnergi
Ann-Britt Stoltz, Piteå Konstförening

Juryn har ej fått ta del av namn och ålder på konstnärerna, utan bedömningen har gjorts av anonyma verk baserat på motiv samt beskrivning.

– Ett svårt men väldigt roligt uppdrag där årets tema ’Mer är mer’ representerades väl i både ord och bild från de inskickade bidragen. Det var inte en lätt uppgift för juryn att göra sitt urval till de 18 som tillslut gick vidare och det är mycket glädjande att se att det finns så stor talang bland Piteås ungdomar! Säger Sofia Öberg, Slöjd- och formkonsulent, Region Norrbotten som var glad över förtroendet att få vara med i juryn.

Initiativet med att ge våra unga konstnärer tillfälle att synas på det här sättet känns helt rätt och vi är glada över att vara en del i detta. Avslutningsvis vill vi passa på att tacka alla konstnärerna för fantastiska bidrag, vi är mycket imponerade över engagemanget vi mött, säger Anders Ådemo, marknadschef på PiteEnergi.

Totalt finns det nu 51 utsmyckade skåp i kommunen. På kartan hittar du alla! De blå markeringarna är årets skåp. Vid varje elskåp finns en etikett med en QR-kod, skanna in den för att läsa konstnärens egna beskrivning av verket.

Deltagande konstnärer i Pite on my mind 2023 samt by där deras skåp placerats inom parentes: Melker Löf (Bergsviken), Lova Nilsson (Hortlax) , Felicia Björklund (Hemmingsmark), Anton Lundström (Sjulnäs), Meja Sandström (Böle), Lotta Lindberg (Öjebyn), Ellen Pereyra (Jävre), Viktor Notelid Eriksson (Arnemark), Liv Sandström (Sikfors), Lova Lundmark (Sjulsmark), Lukas Berglund (Norrfjärden), Märta Berggren (Rosvik), Kajsa Westman (Stockbäcken), Tova Lindström (Långträsk), Kimberley Strandberg (Lillpite), Alva Öhman (Roknäs), Tea Baas (Svensbyn) och Vigor Lindberg (Blåsmark).