Olle Larsson, linjemontör på PiteEnergi

PiteEnergis elnät har blivit smartare

Framtidssäkringen av vårt elnät på landsbygden har pågått en tid och vi har nu monterat mer än 500 smarta sensorer, s.k. linjeagenter, i stora delar av vårt luftledningsnät. Systemet ger kontinuerlig digital övervakning och kommer att minska avbrottstiderna för våra elnätskunder.

Vårt elnät på landsbygden består till stor del av luftledningar. Att ha full kontroll på dessa långa sträckor av ledningar är en utmaning. Tidigare har det ofta krävts manuell felsökning av tekniker på plats, vilket är tidsödande och kräver mycket resurser. Med hjälp av ny teknik har vi nu investerat för att göra vårt elnät smartare, genom digital övervakning.

– Den här nya tekniken (SGS) ger oss lägesbevakning i realtid och visar var eventuella fel finns. Fellokaliseringen går mycket fortare och det är väldigt viktigt för oss, det kommer att leda till kortast möjliga strömavbrott. Den statistik som vi får ger oss också en bra uppfattning om kommande underhållsbehov. Det gör att vi kan jobba proaktivt och ta itu med saker i god tid, innan det leder till större fel i elnätet, säger Daniel Ruisniemi, chef för nätplanering.

Smart Grid Surveillance (SGS) är ett branschunikt system som består av smarta sensorer utplacerade i elnätet, som tillsammans med avancerade algoritmer ger exakta indikationer på var eventuella fel finns. SGS gör det möjligt att i realtid exakt lokalisera fel i nätet och därmed slippa att manuellt avsyna ledningssträckor. SGS skapar ett mera tillförlitligt elnät med färre och kortare strömavbrott, samt förbättrar ekonomin genom att digitalisera tidigare arbetsintensiva processer.

Johan Nilsson

Presskontakt Chef Bredband 0911-648 00