080414: Pixbo Wallenstam ansöker om att starta friskola i Mölnlycke

Pixbo Wallenstam har genom ett samarbete med utbildningsföretaget AhlFred ansökt hos Skolverket om tillstånd att från och med hösten 2009 bedriva en friskola för årskurs 6-9 i Mölnlycke, Härryda kommun. Skolan kommer ha innebandy som profilämne inom ramen för "skolans val".

Johan Fredriksson från AhlFred ger en bakgrund till initiativet: - I Härryda finns få alternativ till den kommunala skolan samtidigt som många ungdomar har ett stort intresse för innebandy. Eleverna kommer i denna skola få en god skolutbildning samtidigt som de får möjlighet att fördjupa sig i profilämnet Innebandy.

- Mölnlycke andas verkligen innebandy. Samarbetet mellan Pixbo Wallenstam och utbildningsföretaget AhlFred ger klubbens medlemmar och andra intresserade i Härryda kommun ytterligare en dimension i deras innebandyengagemang, säger föreningens ordförande Magnus Nilsson och fortsätter; - Genom denna verksamhet ger vi ungdomar möjlighet att kombinera sitt innebandyintresse med sina studier, jag är övertygad om att det kommer att ge en positiv utveckling både på och utanför innebandyplanen.

Redan till hösten kommer man att kunna anmäla sig till skolan och i samband med ett eventuellt godkännande av skoltillståndet vid årsskiftet påbörjas intagningen av elever.

Ytterligare kommentarer:
Johan Fredriksson, utvecklingschef utbildningsföretaget AhlFred, tfn 0736-59 83 10
Magnus Nilsson, ordförande Pixbo Wallenstam Innebandy, tfn 0733-25 43 01