Pizza Hut Sverige vill få fler unga att idrotta – nybakad sponsor till Svensk Basket

Det står nu klart att Pizza Hut Sverige tar en härlig slice av Svensk Basket.
Andelen barn och unga som idrottar har minskat sedan millennieskiftet enligt idrottsstatistik.se. Pandemin innebar ett hårt slag för idrottsrörelsen även om det skett en viss återhämtning de senaste åren. I det rådande ekonomiska läget är det också fler föräldrar att barn får avstå från idrottsaktiviteter som träningar, cuper och läger av ekonomiska skäl. Statistik som SVT sammanställt visar att de barn och unga som drabbas mest kommer från resurssvaga bostadsområden. Nu väljer Pizza Hut Sverige att inleda ett tre år långt samarbete med Svensk Basket med målet att vara delaktiga till att fler barn och unga kan aktivera sig och idrotta.

”Vi välkomnar Pizza Hut till basketfamiljen och ser fram emot hur deras närvaro kommer kunna lyfta olika basketevents under sommaren, men även framåt. Pizza Hut gör en häftig varumärkesresa och deras nya erbjudanden och koncept kommer tilltala en stor del av vår målgrupp”, säger Steve Dippel, Kommersiell chef på Svenska Basketbollförbundet.

Nära var tionde förälder till barn mellan 6–19 år har det senaste året aktivt dragit ner på kostnader kopplade till sina barns idrottsaktiviteter. Lika många föräldrar har det senaste året övervägt att begränsa sina barns idrottsaktiviteter på grund av hushållets ekonomi. Det visar en undersökning från Kantar Public som Skolidrottsförbundet tagit fram. Forskningen har visat att barn som rör sig mycket har en låg risk för fetma, får bättre motorik, kognitiva egenskaper och starkare skelett. Det finns även ett samband mellan hög daglig fysisk aktivitet hos barn och ungdomar och minskad risk för bland annat höga blodfetter, högt blodtryck och depression. Idrottsträning ökar syreupptagningsförmågan, ger hälsosam kroppssammansättning, och ökad bentäthet och muskelstyrka.

"Idrott är bra för fysiken, den mentala hälsan och idrottsrörelsen är en av de största och bästa integrationsmotorerna i Sverige. Barn och unga som idrottar får möjlighet till en fantastisk gemenskap som vi vill stötta och stimulera. Många kanske tänker att sport och pizza inte hör ihop, men jag vågar säga att det är precis tvärtom", säger Andrea Lindgren, Marknadschef på Pizza Hut Sverige. "Vi vill att alla ska kunna äta gott utan att ha dåligt samvete och här är det naturligtvis viktigt med motion i spontan eller organiserad form. Basketen täcker båda delar. Vi ser fram emot att visa hur vi kan göra skillnad tillsammans med Svensk Basket. Sedan delar både basketsporten och Pizza Hut amerikanska rötter, vilket vi tycker ger samarbetet en rolig prägel", avslutar Lindgren.

Basket är en växande sport i Sverige och tillhör nationalsporterna i Pizza Huts hemland USA. Det är roligt, enkelt att komma i gång och billigt i jämförelse med många andra sporter. Dessutom är det väldigt underhållande att titta på, på arenor eller framför TVn.

"Basket är för alla, med låga trösklar och högt i tak. Vi är den tredje mest intressanta sporten bland unga mellan 15 och 29 år - en idrott på stark frammarsch. Tillsammans med Pizza Hut Sverige ska vi jobba för att fler barn och unga ska få upp ögonen för sporten", avslutar Steve Dippel, Kommersiell chef på Svenska Basketbollförbundet.

För frågor om samarbetet:
    Steve Dippel, Kommersiell chef, stephen.dippel@basket.se, 072-969-5179
    Andrea Lindgren, Chief Marketing Officer, andrea.lindgren@pizzahut.se

Pizza Hut grundades av bröderna Frank och Dan Carney från Kansas, USA som drömde om att starta en annorlunda pizzeria med amerikansk twist. De lånade 600 dollar av sin mamma och den 31 maj 1958 slog de upp dörrarna till sin första restaurang i Wichita. Det blev succé!

Idag finns Pizza Hut i över 100 länder med över 17 000 restauranger och serverar förutom den klassiska pan pizzan även tunna surdegspizzor, goda sides och smakfulla efterrätter. Pizza Hut kom till Sverige 1987 och har lanserat flertalet spännande koncept och produkter såsom julbord och brunch samt klassikern; den generösa glassbuffén. Pizza Hut har 26 restauranger i Sverige. Läs mer om Pizza Hut på www.pizzahut.se

Andrea Lindgren

Presskontakt CMO Sverige