Biologiskt odlade trädgårdshallon 'Ottawa'. Källa: Plantagen

Nyhet -

Biologiskt odlade fruktträd och pollineringsvänliga perenner bland säsongens nyheter hos Plantagen

Trädgårdssäsongen är här på allvar efter en kall vår i stora delar av landet och Plantagen fyller på sortimentet med närmare 500 nyheter. Bland dem märks biologiskt odlade fruktträd och bärbuskar som är ett svar på kundernas ökande intresse för hållbar odling och ett led i Plantagens hållbarhetsarbete.

I en biologisk odling används bland annat såpa, nyttodjur och ett kontrollerat odlingsklimat för att undvika och förebygga skadeangrepp och svampsjukdomar. Näringstillförsel sker alltid kontrollerat.

Plantagens årliga rapport Växttrender visar att det finns ett tydligt intresse hos svenskarna att tänka klimatsmart i trädgården. Mer än var tredje (36 procent) har den biologiska mångfalden i åtanke när de odlar. Det finns också en växande efterfrågan på enkla och tydliga vägledningar som gör det lättare att välja rätt.

– Viljan att odla och agera hållbart i trädgården är stor och vi vet att många efterfrågar tydligare hjälp och guidning i butikerna. Vi har bland annat en bi-symbol som visar vilka växter som särskilt gynnar pollinatörer och nu inför vi även en bio-märkning som visar vilka fruktträd och bärbuskar som är biologiskt producerade, säger Marcus Larm, kategoriansvarig för trädgårdsväxter på Plantagen.

Perenner och buskar som gynnar biologisk mångfald

Bland årets många färgsprakande nyheter sticker några ut som extra attraktiva för pollinatörer:

• Veronica spicata Anniversary Blue – höga, mörkblå ax, älskade av pollinatörer. Lång blomningstid. Lansettformade blad med tandad kant. Växer i tuva. Lämplig i rabatt eller kruka.
  • Verbena officinalis ´Bampton´ – ögonmagnet och naturens pollinerare. Högväxt med mörklila, luftigt sirliga stjälkar och vackra blad. Blommar med små mörkrosa blommor i toppen.
  • Buddleja davidii (i Butterfly Candy-serien) – blommorna med lätt, söt doft är mycket attraktiva för fjärilar och bin. Välförgrenad och på grund av sin storlek idealisk för både kruka och rabatt.

Om Växttrender 2022

Växttrender är en årlig trendrapport som tas fram av Plantagen tillsammans med HUI Research och ett antal utvalda sakkunniga och experter. Rapporten bygger på en undersökning bland 2 107 svenska konsumenter om växter och trädgård samt på intervjuer med en rad olika experter inom de områden som trenderna berör. Rapporten har tagits fram årligen sedan 2012.