Helena Lyth pysslande på balkongen. Foto: Plantagen.

Helena Lyth inreder balkongen med inneväxter

Under den varma våren och sommaren är det trevligt att kunna flytta ut sina växter och blommor till uterummet och balkongen från sin vinterboning inomhus. Inredning- och pysselbloggaren Helena Lyth har skapat en trivsam och grönskande balkong med inneväxter. Ett praktiskt, flexibelt och hållbart sätt att inreda – både ute och inne.

Det går bra att odla det mesta på balkongen, i uterummet eller i trädgården om man bara ger växterna rätt förutstttningar. Många växtälskare har dock en tendens att bli extra förtjusta i dessa växter:

Monstera (Monstera deliciosa) även kallad Adams revben är en lika fin inneväxt som uteväxt. Den är lättskött, tålig och trivs i alla lägen utom söderläge, ställ den inte i för starkt solljus. Monstera är en riktigt praktfull växt som faktiskt kan bli flera meter hög – perfekt för ett trivsamt uterum och balkong.

Den exotiska hibiskusblomman (Hibiscus rosa-sinensis) ger färgstarka blommor som är rena förtjusningen att flytta ut på sommaren. Den blommar ända in på hösten utan uppehåll. Hibiskusen trivs i soliga söderlägen med mycket värme, men tänk på att vattna den ordentligt. TIPS! Plantera gärna i en större kruka, då blir den tåligare mot den varma solen.

Både du och din omgivning kommer säkerligen uppskatta doften från det fräscha eukalyptusträdet som passar utmärkt att ställa på en balkong eller i ett uterum. Eukalyptus (Eucalyptus) räknas som en medelhavsväxt och är lättskött. Den kan normalt flyttas ut redan under början av april och när väl sommaren kommer uppskattar den rikligt med värme och sol. Ställ den helst i söderläge, även om den också kan klara mörker ganska bra.

"Så smart att få en prunkande sommargrönska på balkongen av det man redan har hemma", säger Helena Lyth.

Se nedan för de växter som Helena Lyth har inrett sin balkong med:

Monsterera, Yuccapalm, Ampelilja, Flasklilja, Kanariepalm, Yucca Rostrata (palmlilja), Eucalyptus, Puderfetstånd, Syddrcena, Fikonträd, Trillingblomma, Lampbortstträd, Bägarranka, Pelargon, Aloe Vera, Hibiskus, Kalla, Peperomia, Kalanchoe, Kaktus och Gummieuforbia.

För högupplösta bilder tryck här.

Hanna Aronsson, presskontakt
Micael Bindefeld AB