Foto: Plantagen

Växtexpertens favoriter i höst: Gröna växter som inte bara är gröna

Trenden de senaste åren är att vi är mer intresserade av speciella plantor som utgår från den individuella stilen och val av inredning i hemmet. Allt fler av Plantagens kunder vill ha växter som inte alla andra har.

Kalateor och Alokasior är oerhört populära vilket är roligt eftersom det är så stor variation i både utformning och färg. Det finns extremt många sorter och vi på Plantagen breddar sortimentet av gröna växter löpande under hösten, säger Tom Timmer, kategorichef för inomhusväxter på Plantagen.

Skillnader i tycke och smak mellan generationer

När det gäller vilken typ av inomhusväxter man vill ha i sitt hem finns tydliga skillnader mellan generationerna. Stora träd är särskilt populära i gruppen 18-29 år, trots att bostadsytan generellt ofta är mindre i denna ålderskategori. Kaktusar är också en storfavorit hos de yngre – men populariteten dalar i de äldre åldersgrupperna. Blommande växter är en mer utpräglad favorit i åldersgruppen 60+.

Min personliga favorit av inomhusväxterna är Alokasia-familjen. Vi ser många olika typer av växter men Alokasior förvånar ofta med sina varierande bladmönster. Ofta frågar man sig om de verkligen är äkta, de är så speciella, säger Tom Timmer.

Extra belysning

Om man har en växt som man investerat mycket pengar i så kan det vara en god idé att skaffa extra belysning under hösten och vintern. Belysning av växterna kan också ses som en integrerad del av inredningen, för att göra det mysigt under den mörka tiden, men är inte nödvändigt för de flesta växter. Det finns dock växter som helt naturligt har det lite tuffare under vinterhalvåret. Fikusar är ett sådant exempel. De tappar extra blad under den perioden men reagerar med nya när ljuset återvänder.

Toms tips för att få din gröna växt att överleva

De allra flesta gröna växter är enkla att sköta men två saker behöver man lägga på minnet:

1. Vattna regelbundet men låt plantan torka upp mellan vattningarna.

2. Sätt dig in i vad växten behöver ljusmässigt. En bra utgångspunkt är att ju mörkare bladverk, desto mindre glad är plantan i sol.

Om Växttrender 2022

Växttrender är en årlig trendrapport som tas fram av Plantagen tillsammans med HUI Research och ett antal utvalda sakkunniga och experter. Rapporten bygger på en undersökning bland 2 107 svenska konsumenter om växter och trädgård samt på intervjuer med en rad olika experter inom de områden som trenderna berör. Rapporten har tagits fram årligen sedan 2012.

Kategorier

På Plantagen finns allt som behövs för ett växande liv. Hos oss kan du hitta växter, möbler, redskap och inspiration till nästa projekt. Med 129 butiker runt om i Sverige, Norge och Finland och en e-handel som alltid har öppet hjälper vi dig att komma närmare naturens positiva kraft. Välkommen till Nordens härligaste växthus.