“Viewpoints” en utställning på PLATINA

“Viewpoints” en utställning med installationer, objekt och smycken

Välkommen till årets första utställning och konstnärssamtal på PLATINA
Viewpoints

Ildikó Dánfalvi
Veronika Fabian
Réka Lörincz
Flóra Vági

Öppning lördag 2 februari
i närvaro av Ungerns Ambassadör Adrien M
üller

Konstnärspresentationer och samtal 13-15
Vernissage 15-17

PLATINA, Odengatan 68, Stockholm
Utställningen pågår tom 22 februari 2019

Med glädje vill vi bjuda in dig till “Viewpoints” en utställning med installationer, objekt och smycken med de ungerska konstnärerna Ildikó Dánfalvi, Veronika Fabian, Réka Lörincz och Flóra Vági. Utställningen är ett samarbete mellan PLATINA, Kinga Zobel/Galleri Biró i München och Ungerska Ambassaden i Stockholm.

I samband med utställningen välkomnar vi till konstnärspresentationer och samtal där vi utifrån respektive konstnärskap tar upp ämnen som värde och konstnärlig kvalitet. Samtalen genomförs med ed stöd från Estrid Ericsons Stiftelse.

Ildikó Dánfalvi föddes som tvilling. Detta faktum har påverkat henne att undersöka hur den djupa bindningen mellan identiska och icke-identiska och siamesiska tvillingar formar deras fysiska och känslomässiga tillstånd. Hennes smycken som presenteras i utställningen påminner om mänskliga par-organ, de verkar symmetriska men är faktiskt olika.

Veronika Fabian låter kedjan fly, eller med andra ord, förvränger dess förväntade syfte.

Om vi antar att en smyckekedja ofta är underordnad ett hänge, så vill hon förvandla den till att få egen status utan att förlora ursprungliga värden. Kedjorna hon använder skapar egna mönster och kan ses som metafor för hierarkier, status och feministiska frågor. Hon undersöker hur identiteter bildas inom nuvarande ekonomiska och kulturella förhållanden och konsumentismen som domineras av populärkultur och massmedia. Serien Chains for an average woman bygger på idén om ”kedjade” feminina personligheter och feminint förhållande till självidentitet.

Réka Lőrincz arbeten leder in på tankebanor om värde. Hur vi värdesätter det vi har omkring är snårigt och systemen bakom värdering knepiga att förstå. Smyckekonsten är ett unikt medium för att illustrera detta. Konstnärens gränsöverskridande tolkningar och illustrationer av vårt samhälle omorganiserar funktionsbegrepp, sätter ljus på det dolda och kan hjälpa oss på vägen, få det osynliga att bli synligt och det falska att bli verklighet.

För Flora Vagi är de verbala förklaringarna sekundära. Hon säger att vissa saker är svåra att beskriva, som sökande, upptäckter, omvandling, överraskningar ... saker som hon tillämpar på hennes arbete. Ambitionen är att trigga igång associationer, förgångna minnen och känslor bortom förklaringar. När de bearbetade och transformerade materialen får tala blir intima viskningar meningsfulla.

PLATINA
Samtida smycken
Galleri och studio sedan 1999

På Platina finns inga vanliga massproducerade smycken. Istället finner du handgjorda smycken i unika exemplar och konst som handlar om människan. Urvalet är handplockat från smyckekonstnärer från hela världen eller lokalt tillverkat i vår egen studio. Det vi brinner för och det vi tycker är värt att dela.
Platina månar om hantverket, det konstnärliga uttrycket och att de material och tekniker som används sker med hänsyn till vår miljö.
Förutom verksamheten i våra egna lokaler, anordnar vi och deltar i, utställningar och seminarier i Sverige och utomlands.

Ägare; Sofia Björkman
Besöksadress: Odengatan 68, Stockholm
Postadress: Box 6116, S-102 32, Stockholm
Tel. 08-300 280. www.platina.se
Öppettider
ti-fr 11-18, lö 11-15
Webbsida: www.platina.se
Mail: platina@platina.se

PLATINA Galleri och studio för samtida smycken

PLATINA
Samtida smycken
Galleri och studio sedan 1999
PLATINA är ett galleri och studio för samtida smycken. I studion tillverkas unika smycken och i galleriet visas separat och grupputställningar med nationella och internationella smyckekonstnärer, konsthantverkare och konstnärer med anknytning till konstformen smyckekonst.
Utöver utställningar i galleriet samarbetar PLATINA med en rad andra nationella och internationella gallerier, institutioner, museer, skolor och fria aktörer med utställningar, föreläsningar, workshops och konstaktiviteter. Dessa samarbetsprojekt är viktiga för att hitta olika typer av scener, främja kreativa processer, och skapa möjligheter som på olika sätt framhäver konstarten.
2013 utsåg Svensk Form Sofia Björkman till årets Formbärare i Stockholm

Ägare; Sofia Björkman
Adress: Tegnérgatan 4, 113 58 Stockholm
Tel. 08-300 280. www.platina.se
Öppettider ti-fr 11-18, lö 11-15
Webbsida: www.platina.se
Mail: platina@platina.se

PLATINA drivs av Sofia Björkman.

Platina Stockholm AB
Tegnérgatan 4, Gatuplan