Bra intresse för digital Hemlängtan

Bra intresse för digital Hemlängtan

Den sista veckan i maj kunde de som är intresserad av att flytta hem till Piteå träffa potentiella framtida arbetsgivare via videolänk – oavsett var i landet du bor. Det är rekryteringsmässan Hemlängtan som anordnas för femte gången i ordningen. Denna gång i digital tappning.

Totalt har 16 företag och fem kommuner deltagit. Från Piteå deltog företagen Smurfit Kappa, Tromb och Blikk.

Blikk har vuxit snabbt, idag används deras affärssystem av cirka 10 000 personer runtom i Sverige. Företaget har sitt kontor i Piteå sedan 2017 och idag jobbar 15 personer inom systemutveckling, sälj, marknad och användarstöd.

- Event som Hemlängtan är en viktig del i att vi ska kunna fortsätta utvecklas som bolag och produkt. Redan idag består Blikk-teamet av både hemvändare och inflyttade Pitebor och vi hoppas kunna locka till oss ännu fler spännande kompetenser. Det är en oerhört viktig del både i vår tillväxtresa – samt för att Piteå ska kunna fortsätta utvecklas som stad, säger Kersti Bergström VD på Blikk.

Ställde om istället för att ställa in

Det var i april som Hemlängtan skulle arrangerats för femte gången i ordningen i Stockholm. Företag och kommunrepresentanter brukar träffa arbetssökande och deras familjer som är nyfikna på vad regionen erbjuder i form av arbetstillfällen, boende och möjligheter. Det brukar vara personer som flyttat från regionen till huvudstaden och nu funderar på att återvända hemåt, men också sådana som helt enkelt är nyfikna på vår expansiva region och som söker något helt nytt.

• På grund av coronavirusets framfart fick vi arrangörer i Luleåregionen (Piteå, Luleå, Boden, Kalix och Älvsbyn) tänka till och istället för att ställa in eventet valde vi att ställa om. Kommunerna vill fortsätta bidra till möten mellan människor, även om det nu fick ske på nya sätt, säger Jörgen Hult, varumärkesansvarig på Piteå kommun.

Nytt för i år var att det var kostnadsfritt för företagen att medverkade, vilket gav dem en jättechans att nå ut med sitt erbjudande i hela landet. Däremot måste offentliga aktörer betala en mindre kostnad på 3 995 kr för att delta.

Under veckan har det genomförts ca 60 digitala möten.Vi kan också konstatera att samarbetets hemsida lueåregionen.se har fått 800 nya följare och man har nått 70 000 personer bara under kampanjens första vecka.