Gå direkt till innehåll
​Fullt hus och stort intresse när Piteå och Skellefteå bjöd KTH-studenter på mingel

Nyhet -

Nyfikenheten var stor och stämningen på topp under fredagen, när kommunerna och ett antal företag från Piteå och Skellefteå besökte KTH. Syftet var att mingla med studenterna, berätta om vår expansiva region samt väcka intresset för att bo och leva i norr. Intressant och lyckat tyckte både studenter och deltagande företag.

380 föranmälda till de 180 platserna till dagens event PS Saknar dig talar sitt tydliga språk. Skellefteå och Piteå är hett. Väldigt hett!

Framgångsrika företag som Sunpine, Wibax, Alimak, Boliden och Skellefteå Kraft har sedan tidigare bidragit till en medvetenhet bland blivande civilingenjörer om våra kommuner, men den satsning som Northvolt gör i Skellefteå ger en rejäl skjuts till hela regionen.

Eventet inleddes och avslutades med spontana möten och mingel på en yta där företagen hade egna montrar. Här fick studenterna möjlighet till personliga möten och samtal med representanter för de företag de var intresserade av. Studenterna var inbjudna från olika civilingenjörsutbildningar, helt enligt företagens önskemål.

– Att söka upp framtidens arbetskraft är viktigt för oss som kommun, men också för kompetensförsörjningen i hela regionen. Vi som kommuner står för plattformen och inramningen i evenemanget, men framgången ligger i att vi gör det tillsammans. Att företagen är med och visar upp sina företag och sitt utbud, säger Anders Lundkvist, kommunalråd Piteå kommun.

Stämningen var lättsam, intensiteten hög och det låg ett jämt sorl av intressanta samtal över lokalen. Språket för dagen var engelska, eftersom studenterna på KTH kommer från hela världen.

– Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med min utbildning, så det här är ett bra sätt att träffa intressanta företag och försöka se var min kompetens kan passa in, säger Lovisa Brandt från Stockholm som läser bioteknik fjärde året.

- Northvolt och Sunpine väckte mitt intresse, eftersom jag är väldigt intresserad av förnybara bränslen till transportsektorn, konstaterar Anna Tian som läser teknisk kemi fjärde året. Hon kommer ursprungligen från Varberg.

Uppskattade föreläsningar om satsningar och kompetensbehov

Två föreläsningar ingick i dagens program, där kommunernas representanter inledde med en summering av de stora satsningar och investeringar som är aktuella i Piteå och Skellefteå. Därefter höll Boliden, Northvolt och Wibax korta presentationer i den ena salen medan Sunpine, Alimak och Skellefte Kraft presenterade sig i den andra.

Satsningar och utveckling inom förnybar energi, nya drivmedel, återvinning och en strävan efter en hållbar framtid var den röda tråden som höll ihop dagen.

– Jag är mest intresserade av Northvolt och visste en del sen tidigare. Däremot fick jag information om andra satsningar och om de båda kommunerna, säger islänningen Björn Thorsson som läser till ingenjör inom hållbar energi.

Flera företag redogjorde för sina lediga tjänster och önskvärda kompetenser. Även Northvolt berättade om sin resa från ett 20-tal anställda i Sverige för ett par år sedan till 500 anställda idag med 50 olika nationaliteter. När fabriken i Skellefteå står klar kommer den att sysselsätta uppemot 3 000 personer.

Laia Villar från Spanien, civilingenjörsstudent inom kemi, tycker att Wibax var mest intressant. Däremot är hon osäker om hon är redo för klimatet i norr.

– Jag tränar fortfarande på att överleva vädret och klimatet här i Stockholm. Men jag är inne på andra året, så jag har flera år till att träna, säger hon och ler.

Imorgon söndag fortsätter PS Saknar dig. Då finns företag och de båda kommunerna på Skansen för att träffa utflugna pitebor, Skellefteåbor samt andra intresserade av ett liv i norr. Morgondagens eventet har 825 anmälda.

Jörgen Hult

Presskontakt Varumärkesansvarig på Piteå kommun Piteå 0911-69 60 23

Välkommen till Piteå!

I kuststaden Piteå, som hyser några av landets främsta pappers- och massaindustrier, bor det drygt 42 000 lyckliga invånare. Vi är visserligen kända för att vara lite överdrivet stolta men att vi är lyckligast i Norrland är faktiskt bevisat i en vetenskaplig undersökning.

Piteå är en småstad med tydliga kontraster; vi har hav och skärgård, sjöar och älvar, skogar, en levande landsbygd och inte minst tydliga årstider. Med bara ett stenkast till fjällen en vacker vinterdag till sol och bad på Sveriges Riviera när sommaren gjort sin entré är Piteå en plats full av möjligheter!

Piteå – det är hit man kommer när man kommer hem.