Inflyttningsfest för nya pitebor

Inflyttningsfest för nya pitebor

Lördag den 19 oktober välkomnade Piteå kommun nyblivna pitebor med traditionsenlig inflyttningsfest i Stadshuset. De som blivit pitebor under senaste året bjöds in för att lära känna sin nya kommun och andra inflyttade.

En familj som flyttat hit i sommar är familjen Larsson/Johansson som bott många år i Göteborg.
- Det var närheten till familjen, närmare till jobbet och billigare boende som lockad oss hem, säger Anna Larsson som efter 14 år i Göteborg återvänt tillsammans med sin sambo och barnen Ellie och Sixten.

Veterinärerna Michael Paluch och Alexandra Podvaza är också nya pitebor sedan mars i år. De kom hit från Polen för jobb på djurkliniken Evidensia i Öjebyn.
- Jag har även bott i Lindesberg i södra Sverige i några månader men jag trivs bättre här. Jag upplever att människorna är mer öppna i Piteå, säger Michael Paluch.
Hans vän och kollega väntar med spänning på att vintern ska komma.
- Jag gillar naturen här och ser fram emot att få uppleva en riktigt vinter. När vi kom hit i mars var vintern nästan över, säger Alexandra Podvaza.

På plats under inflyttarfesten fanns bland annat bokbussen som är den biblioteksfilial som lånar ut mest böcker.
- Vi åker runt till alla skolor och byar som inte har egen biblioteksfilial, säger bokbusspersonalen Åsa Nordström och Britt Bergström.

Under dagen kunde man även träffa Piteenergi som berättade om sina elavtal. Pitebo som visar upp det nya bostadsområdet Blåbärskogen och renhållningsbolaget Pireva som hade med sig sin mångfaldssopbil.

- Vi får många tips på hur sophämtningen fungerar i andra kommuner av besökarna som är här idag, säger Anders Bergström, som kör sopbil i Piteå.

Piteås fristadsmusiker Chris Gera stod för underhållningen, kommunalrådet Helena Stenberg och kommunchef Ylva Sundkvist hälsade välkomna till Piteå tillsammans med personal från alla förvaltningar i kommunen.