I helgen 27-29 januari anordnas Race of Champions på isarna utanför Pite havsbad.        Foto: Jerry Andre
I helgen 27-29 januari anordnas Race of Champions på isarna utanför Pite havsbad. Foto: Jerry Andre

Bilsportfesten Race of Champions är igång

Idag drar en av världens mest prestigefyllda bilsporttävling igång på isarna utanför Piteå havsbad. Race of Champions lockar världseliten inom olika motorsporter och har tidigare arrangerats bland annat i Barcelona, Peking, Mexico City, London och Miami. Nu hoppas både Piteå havsbad och Piteå kommun på en riktig folkfest.

Det är andra året som tävlingen körs på snö och is utanför Piteå och fjolårets evenemang blev en succé. 10 000 besökare, 1,5 miljoner tv-tittare som följde sändningarna i SVT och 125 sändande globala mediebolag visade upp både Pite havsbad och Piteå på bästa sätt.

- Ett världsevenemang som Race of Champions vänder många blickar mot Piteå, vilket är viktigt för kommunen som helhet. Det skapar uppmärksamhet utåt och en stolthet bland oss som bor, lever och verkar här. Piteå är en evenemangsstad och vi har duktiga arrangörer som bidrar till det på ett fantastiskt sätt, säger Jörgen Hult, varumärkesansvarig Piteå kommun.

Bakom beslutet att genomföra evenemanget här ligger hårt arbete, målmedvetenhet och mod hos de drivande på Pite havsbad. De är en stor och erfaren arrangör av både små och stora evenemang. Femårskontraktet på världseventet ROC gör det också möjligt att utveckla arrangemanget från år till år.

– Vi har ett fantastiskt startfält av världsförare med bland annat formel 1-förarna Sebastian Vettel och Valtteri Bottas, så det kommer att bjudas på spännande race under helgens tävlingar. Dessutom blir det Celebrity race både lördag och söndag med Anja Pärson, Ingemar Stenmark, Tomas Holmström och Emil Hansius i startfältet. Vädret ser bra ut med sol båda dagarna och bara några minusgrader. Vi ser fram emot att välkomna publiken till vår vinterarena med racing, stuntshow med racers, flyguppvisning från F21 och massor av aktiviteter på området, säger Tobias Lindfors, koncern vd och ägare av Pite Havsbads group.

På området finns bland annat möjligheter att testa bilsimulatorer och minifyrhjulingar, flyga helikopter och åka hundspann. På lördag avslutas tävlingsdagen med After Race och livemusik på Skeppet från klockan 15.30.

Under helgen anordnas också ett seminarium med världsföraren Sebastian Vettel och industrins ledare om den gröna omställningen – ett ämne som ligger helt i linje med den samhällsomvandling och nyindustrialisering som pågår i norra Sverige.

Besök gärna Pite havsbad under helgen 27-29 januari eller följ tävlingarna i SVT.